آغاز عملیات مرمت کلیساهای تاریخی روستای خویگان علیا

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فریدون‌شهر از آغاز عملیات مرمت کلیساهای تاریخی روستای خویگان علیا از توابع این شهرستان در استان اصفهان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، علی جوزی با اعلام این مطلب گفت: عملیات مرمت و بازآفرینی آثار تاریخی روستای خویگان علیا شهرستان فریدون‌شهر بااعتباری بالغ‌بر 5 میلیارد ریال از بخش اعتبارات ملی و متوازن آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان فریدون‌شهر ادامه داد: این عملیات شامل مرمت و بازسازی چهارطاقی کلیسای هوانس (یوحنای مقدس) و مرمت و بورگه بندی دیوارهای کلیسای مریم مقدس است که هر دو اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

او افزود: کلیسای مریم از آثار تاریخی دوره قاجار و کلیسای هوانس مربوط به دوره صفوی است که در طی ماه‌های گذشته نیز این اداره با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان محیط پیرامون کلیسای مریم را سنگ‌فرش کرده بود که علاوه بر زیبایی بصری این اثر تاریخی، نقش مهمی در استحکام‌بخشی دیوارهای کلیسا ایفا می‌کند.

شهرستان فریدون‌شهر در محور گردشگری غرب استان اصفهان به‌عنوان بام ایران و مرکز همزیستی مسالمت‌آمیز پنج قوم ترک، گرجی، بختیاری، فارس و ارامنه است و روستای خویگان علیا مهم‌ترین مرکز ارامنه شهرستان فریدون‌شهر بوده و همچنین یکی از برجسته‌ترین روستاهای فلات مرکزی ایران با سه کلیسای تاریخی و چندین قبرستان تاریخی ارامنه است که هرساله مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی فراوانی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051400660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha