اردبیل از آینده‌داران گردشگری فرهنگی در کشور است

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا گفت: بناهای قابل مرمت و احیای استان را در قالب یک پکیج و به صورت استانی وارد مزایده می‌کنیم تا با جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری مردمی، ظرفیت گردشگری استان را ارتقا دهیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، شهاب طلایی مدیر عامل این صندوق در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 11 و 12 مرداد 1402 طی سفری دو روزه از بناهای تاریخی و فرهنگی استان اردبیل و مشکین‌شهر بازدید کرد و از نزدیک در جریان در روند مرمت، احیا و بهره‌برداری از آن قرار گرفت.

طلایی در ابتدای این سفر، در استانداری اردبیل طی جلسه‌ای مشترک با حسن محمدی ادیب، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان و کمال‌الدین میرجعفریان، معاون عمرانی استاندار، وضعیت بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی این استان را بررسی کرد.

مدیر عامل صندوق در این جلسه گفت: استان اردبیل در رشد فرهنگ تشیع و ریشه‌دار شدن آن در کشور، نقش بی‌بدیلی داشته است.

او افزود: گسترش مذهب تشیع در ایران، از اردبیل آغاز شده و این خطه جزو مناطق پر افتخار در تاریخ تشیع محسوب می‌شود، این سابقه تاریخی در کنار بناهای باشکوه باقی‌مانده از عصر صفوی و همچنین جاذبه‌های گردشگری طبیعی منحصربه‌فرد اردبیل، ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه گردشگری در این استان، ایجاد کرده است.

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در ادامه بر تعامل حداکثری صندوق با استان‌ها تاکید کرد و گفت: صندوق توسعه و احیا تلاش می‌کند با هدف تسریع و تسهیل در امر احیای بناهای تاریخی استان‌ها، نهایت ‌تعامل و همکاری را با ادارات میراث فرهنگی استان‌ها انجام دهد.

او افزود: برای احیای بهینه و کارآمدتر بناهای تاریخی، باید صلاحیت و اهلیت سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان مردمی، از سوی مراکز استانی بررسی و تایید شود تا در روند احیا و بهره‌برداری هر بنا، سنن و فرهنگ محلی، دغدغه‌های مذهبی و ارزش‌های دینی و همچنین ملاحظات مربوط به بافت جمعیت پیرامون هر بنا، رعایت شود.

او با اشاره به ظرفیت‌های بسیار گسترده اردبیل خصوصا در زمینه گردشگری مذهبی، خاطر نشان کرد: اردبیل از آینده‌داران گردشگری فرهنگی در کشور است و می‌تواند به مقصد گردشگران پای‌بند به ارزش‌های دینی تبدیل شود.

در ادامه جلسه، حسن محمدی ادیب، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، به مرور سوابق تاریخی استان پرداخت و بر احیای هرچه سریع‌تر بناهای استان تاکید کرد.

کمال‌الدین میرجعفریان، معاون عمرانی استاندار اردبیل نیز در این جلسه گفت: وجود بناهای تاریخی و فرهنگی متعدد در این استان، یک فرصت با ارزش برای استان و کشور است که اگر به موقع احیا و بهره‌برداری نشود، با فرسایش بناها، می‌تواند به تهدیدی برای ساکنان محلی تبدیل شود.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در انتهای این جلسه به انتخاب اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال 2023 اشاره  کرد و گفت: ما می‌توانیم بناهای قابل مرمت و احیای استان را در قالب یک پکیج و به صورت استانی وارد مزایده کنیم تا با جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری مردمی، حق بهره‌برداری در مدت معین از این بناها را به مردم بسپاریم و از این طریق ظرفیت گردشگری استان را ارتقا دهیم.

شهاب طلایی پس از این جلسه با حضور در بافت تاریخی شهر اردبیل و همچنین با سفر به مشکین‌شهر، از دوزاده بنای تاریخی و فرهنگی این شهرها بازدید کرد.

او در این سفر از  خانه شریعت، خانه خادم‌باشی، خانه مبشری، خانه وهاب‌زاده، حمام‌اوچ‌دکان، خانه صادقی، حمام پیرزرگر، مجموعه تاریخی مقبره شیخ صفی‌، حمام ابراهیم‌آباد در شهر اردبیل و همچنین کاروانسرای شاه‌عباسی قانلی‌بُلاغ، قلعه ساسانی کهنه قلعه، بقعه شیخ حیدر و پل معلق مشگین‌شهر بازدید به عمل آورد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051400690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha