آغاز عملیات اجرایی سامان‌دهی محیطی تپه تاریخی قلعه‌خندان گرگان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: عملیات اجرایی طرح سامان‌دهی و زیباسازی منظر تپه تاریخی قلعه‌خندان با اعتبار 100 میلیارد ریال آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری عصر روز شنبه 14 مردادماه 1402 در آیین آغاز عملیات اجرایی سامان‌دهی محیطی تپه تاریخی قلعه‌خندان گرگان، که با حضور غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، اسماعیل نادری فرماندار شهرستان گرگان، سید محمدرضا سیدالنگی شهردار گرگان، اعضای شورای اسلامی شهر گرگان و جمعی از مسئولان برگزار شد، گفت: تپه تاریخی قلعه‌خندان که به خلعت‌پوشان نیز شهرت دارد یکی از قلعه‌های باستانی سرزمین گرگان است که در ضلع غربی شهر تاریخی استرآباد قدیم و گرگان فعلی واقع‌ شده و بر اساس مطالعات باستان‌شناسی انجام‌ شده این قلعه دارای آثاری از دوره ساسانی تا عصر ایلخانان مغول را در بر می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان یادآور شد: متأسفانه به علت شرایط اقلیمی و مداخلات انسانی، بخش اعظم بقایای قلعه تخریب و در زیر خاک مدفون است و نیازمند اجرای مطالعات میان‌رشته‌ای و کاوش به‌منظور آشکار ساختن بقایای معماری و سامان‌دهی، مرمت و احیا برای بازدید گردشگران است.

او تأکید کرد: با توجه به قرارگیری این قلعه تاریخی در درون شهر گرگان در دو دهه اخیر فضاهایی در پیرامون این تپه توسط شهرداری گرگان تملک و آزادسازی شده است و نیاز است تا طرح ساماندهی و احیا این اثر تاریخی اجرایی شود.

ساوری ضمن قدردانی از همکاری مدیریت شهری برای سامان‌دهی این اثر تاریخی ارزشمند شهر تاریخی استرآباد (گرگان)، خاطرنشان کرد: در ماه‌های گذشته طرح سامان‌دهی پیرامونی این تپه تاریخی توسط شهرداری گرگان و با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تدوین شد و در شورای فنی و پژوهشی میراث‌فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

او در ادامه گفت: در این پروژه که با اعتبار 100 میلیارد ریالی مدیریت شهری گرگان اجرایی می‌شود، طرح سامان‌دهی و زیباسازی منظر تپه تاریخی قلعه‌خندان بدون آسیب به اثر تاریخی و با نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اجرایی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: محیط پیرامونی تپه تاریخی قلعه‌خندان که در طی سال‌ها دچار فرسایش و آسیب شده است در این پروژه با روش‌های نوین و بدون استفاده از تجهیزات ساخت‌وساز سنگین سامان‌دهی می‌شود.

او عنوان کرد: بعد از اجرای پروژه سامان‌دهی محیطی این اثر تاریخی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با تأمین و جذب اعتبارات ملی و استانی ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی را در این تپه تاریخی اجرایی خواهد کرد تا در آینده بتوان از این اثر تاریخی شاخص به‌عنوان یک سایت موزه باز شهری بهره‌برداری کرد.

ساوری بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و توسعه شهری گرگان اجرای مطالعات سامان‌دهی محیطی قلعه‌خندان که شامل آزادسازی ساخت سازهای مسکونی ضلع غربی، پیرایش محیطی شامل فضای سبز، پارکینگ، موزه در مجاورت اثر در فاز اول و همچنین سامان‌دهی معبر دسترسی و روشنایی، مدیریت از باب حفاظت آب‌های سطحی بر اساس الگوهای استاندارد بر اساس ضوابط میراث‌فرهنگی و نظارت کارشناسان از دیگر برنامه‌های مشترک اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان و مدیریت شهری گرگان در خصوص قلعه‌خندان است.

او اظهار امیدواری کرد با همتی که در این دوره مدیریت شهری گرگان شاهد هستیم و با این اقدام بین بخشی، اتفاقات خوبی برای سامان‌دهی تپه تاریخی قلعه‌خندان رقم خورده و دغدغه مردم و ساکنان منطقه در مورد سامان‌دهی و رفع مشکلات فرهنگی به وجود آمده در حاشیه این اثر تاریخی رفع شود.

بهره‌برداری از پروژه سامان‌دهی قلعه‌خندان گرگان تا پایان سال‌جاری

در ادامه آیین کلنگ زنی پروژه سامان‌دهی محیط پیرامونی تپه تاریخی قلعه‌ خندان، شهردار گرگان گفت: سامان‌دهی محیطی تپه تاریخی قلعه‌خندان گرگان در راستای توانمندسازی محلات کمتر

برخوردار شهر گرگان با کمک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اجرایی خواهد شد.

سید محمدرضا سیدالنگی بیان کرد: تلاش و سعی مدیریت شهری این است تا این پروژه در دهه فجر سال جاری به بهره‌برداری برسد.

او خاطرنشان کرد: با کمک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در هفته‌های آتی با برگزاری جلسات هماهنگی پروژه احیا بخش دیگری از بافت تاریخی گرگان را آغاز می‌کنیم.

تپه تاریخی قلعه‌خندان در ۲۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۷۰۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به‌منظور جلوگیری از تهدید و تخریب عرصه و حریم این اثر مهم براثر توسعه شهری، در سال ۱۳۷۸ نقشه عرصه، حریم و ضوابط استحفاظی قلعه‌خندان تهیه و تدوین و در کمیته حرایم میراث‌فرهنگی کشور مصوب و ابلاغ شده است.

آغاز عملیات اجرایی سامان‌دهی محیطی تپه تاریخی قلعه‌خندان گرگان

انتهای پیام/

کد خبر 1402051500767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha