آیین سنتی آب به بذر شلغم در خوروبیابانک اصفهان برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوروبیابانک از برگزاری آیین سنتی مذهبی آب به بذر شلغم در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، عباسعلی ایرجی با اعلام این خبر گفت: این آیین سنتی هرساله و قبل از طلوع آفتاب روز ۱۵ مردادماه در کشتخوان کلاغو شهر خور با آدابی خاص برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوروبیابانک ادامه داد: امسال نیز با توجه به پایان محدودیت‌های کرونایی و امکان تجمع، با حضور مردم و مسئولان شهرستان در محلی که از قبل برای بذرپاشی مهیا شده بود تعدادی از کشاورزان سادات در زمین آماده بذر شلغم، با نوک بیل به فاصله ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر در سه ردیف منظم، جو کاشته و هنگامی‌که آب به فاصله صد قدمی زمین می‌رسد به‌صورت دسته‌جمعی صلوات فرستاده و شروع به چاوشی می‌کنند.

او افزود: در این مراسم معنوی برای برکت محصول دعا خوانده و کشاورزی که زمینش زیر کشت رفته با نان و روغن محلی از مردم پذیرایی می‌کند.

ایرجی تصریح کرد: به اعتقاد مردم خوروبیابانک، پس از آیین شلغم کاری، هوا رو به سردی می‌رود و شدت گرمای تابستان کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051600800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha