پاکستان اولین برند ملی گردشگری خود را راه‌اندازی کرد

پاکستان یک برند ملی گردشگری با عنوان «سلام پاکستان» را راه‌اندازی کرده است که اولین مورد برای کشوری است که با چالش‌های شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند که بسیاری از آن‌ها در جبهه اقتصادی بوده‌اند.

به‌گزارش میراث آریا، قبل از شروع همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹، صنعت سفر و گردشگری تقریبا ۱۵ میلیارد دلار در اقتصاد پاکستان سهم داشت که ۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سال ۲۰۱۹ را تشکیل می‌داد.

با این حال، به دلیل تاثیر همه‌گیری، این رقم به طور قابل‌توجهی به ۱۱.۶ میلیارد دلار کاهش یافت که نشان دهنده تنها ۴.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی پاکستان در سال ۲۰۲۰ است. علاوه بر این، تعداد مشاغل در بخش گردشگری از ۳.۶۳ میلیون در سال ۲۰۱۹ به ۳.۴۵ میلیون در سال ۲۰۲۰ کاهش یافت.

پتانسیل عظیم گردشگری پاکستان که شامل جاذبه‌های قابل توجهی مانند دومین کوه مرتفع جهان و تمدن باستانی دره سند و موهن‌جو دارو است، از اوایل دهه ۲۰۰۰ با نگرانی‌های امنیتی و بی‌ثباتی سیاسی مواجه بوده است.

در سال‌های اخیر، دولت تلاش‌هایی برای احیای اقتصاد گردشگری انجام داده است و راه‌اندازی برند سلام پاکستان نشان‌دهنده تعهد این کشور به ترویج بخش گردشگری متنوع خود است.

به مناسبت روز جهانی گردشگری در سال گذشته، عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان بر اهمیت گردشگری به‌عنوان مولد حیاتی درآمدهای ارزی، کاتالیزوری برای ایجاد شغل و ابزاری برای فقرزدایی تأکید کرد.

علوی توجه خود را به نقش خود در تقویت حس هماهنگی در میان مردمی از مناطق مختلف کشور جلب کرد. او بر لزوم تعیین اولویت‌های مشخص برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های گسترده بخش گردشگری تاکید کرد.

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان، طی سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در سال ۲۰۲۰، به ظرفیت‌های عظیم گردشگری پی برد. برای تسهیل گردشگری، پاکستان یک تسهیلات روادید آنلاین را معرفی کرد که بعدا به ۱۹۱ کشور گسترش یافت. همچنین، این کشور به دنبال تدوین پیش‌نویس استراتژی و برنامه اقدام ملی گردشگری با همکاری ذینفعان مختلف از بخش‌های دولتی و خصوصی است.

با اجرای سیاست‌ها و اقدامات دولت برای ترویج گردشگری داخلی و بین‌المللی، پاکستان قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تعداد بازدیدکنندگان را تا حدود ۳۰ درصد افزایش دهد. این کشور همچنین در حال تبدیل شدن به یک مقصد سرمایه‌گذاری جذاب برای توسعه هتل‌های جدید است. قابل ذکر است، هیلتون و گروه هتل‌های رادیسون توافقنامه‌هایی را برای هتل‌های سطح بالا در این کشور امضا کرده‌اند و برنامه‌هایی برای معرفی اقامتگاه‌های دارای برند بین‌المللی دارند.

در نتیجه این ابتکارات، هتل‌های پاکستان از نظر اشغال و میانگین نرخ رشد قابل توجهی را شاهد بوده و انتظار می‌رود این روند مثبت در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

*ترجمه: اسدالله حقانی 

انتهای پیام/

کد خبر 1402051600844
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha