راه‌اندازی 2 موزه مهم «امیرکبیر» و «مشروطه» در دستور کار است/ 3 درس کاربردی مشروطه برای ایران

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: درس آموزی و عبرت از تاریخ از جمله مشروطه برای امروز و عصر و زمانه ما بسیار ضروری است و مناسبت‌های تاریخی فرصتی برای یادآوری و پندگیری برای امروزمان و فردای فرزندان‌مان است.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، علی دارابی امروز چهارشنبه 18 مردادماه 1402 در آیین اختتامیه رویداد مشروطه در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: به روح پر فتوح مجاهدان و مبارزان مشروطه درود می فرستیم و علو درجات را برای مردان و زنانی که برای استقلال، استواری، جاویدانی، پایداری و ماندگاری این سرزمین، تمدن، میراث‌فرهنگی و ارزش‌های الهی آن تلاش کرده‌اند را از خدای بزرگ خواهانیم.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور ضمن قدردانی از مدیرمجموعه میراث جهانی کاخ گلستان و همه مدیران، کارشناسان و همکارانی که برای برگزاری این رویداد تلاش کرده‌اند، تصریح کرد: خانم امامی در یک سال اخیر 2 کار بزرگ و مهم که قول داده بودند،‌یعنی  تالار یادمان امیرکبیر و امروز تالار یادمان مشروطه 2 را با امانتداری، حرفه‌ای، صداقت و تلاش شبانه‌روزی راه‌اندازی کردند.

راه‌اندازی 2 موزه مهم «امیرکبیر» و «مشروطه» در دستور کار است/ 3 درس کاربردی مشروطه برای ایران

راه‌اندازی 2 موزه امیرکبیر و مشروطه در دستور کار

او افزود: با امید آنکه به زودی شاهد افتتاح رسمی دو موزه معتبر و معظم «امیرکبیر» و «مشروطه» باشیم، چرا که مجموعه کاخ گلستان با امیرکبیر و مشروطه معنا و مفهوم کامل خود را باز می‌یابد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور اظهار کرد: درباره مشروطه، زمینه‌ها، علل و موجبات شکل‌گیری آن، اهداف و نتایج و دستاوردهای آن نقش نیروهای داخلی و تأثیر مداخلات بیگانگان در چند روز گذشته به تفصیل مقالات و سخنرانی‌هایی ارائه شده است که همه قابل استفاده است و جای قدردانی دارد و فرصتی برای بیان آن‌ها از سوی من  نیست. شما را ارجاع می‌دهم به ویراست جدید کتاب «جریان‌شناسی سیاسی در ایران از مشروطه تا 1402» تألیف اینجانب که به زودی به چاپ خواهد رسید.

راه‌اندازی 2 موزه مهم «امیرکبیر» و «مشروطه» در دستور کار است/ 3 درس کاربردی مشروطه برای ایران

دارابی تأکید کرد: به تعبیر استاد دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در کتاب «با چراغ و آینه»، صفحه  404 هرچه داریم از مشروطیت داریم، خوب، بد، خدمت و خیانت، رهایی و وابستگی، این ها همه از متن مشروطیت و حواشی آن سرچشمه گرفته است. نسل مشروطه شعارش این بود: «دفع اجانب را جدّی شویم  لازم اگر شد، متعدی شویم».

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: مشروطه چند هدف اصلی داشت «تأسیس عدالتخانه» به مفهوم «حاکمیت قانون»، «حاکمیت مردم، ترقی خواهی، توسعه و پیشرفت، دمکراسی خواهی» و «جایگزینی پادشاهی مشروطه بجای پادشاهی استبدادی» که همه اهداف بسیار ارزشمندی بودند. اما بر اثر اختلافات نیروهای انقلابی، دخالت آشکار بیگانگان به خصوص دولت‌های روس و انگلیس، ضعف آگاهی عمومی مردم، ناتوانی طبقه متوسط شهری در ایفای رسالتی که به عنوان آوانگارد و پیشتاز تحولات از او انتظار بود، ناکام ماند و شکست خورد.

راه‌اندازی 2 موزه مهم «امیرکبیر» و «مشروطه» در دستور کار است/ 3 درس کاربردی مشروطه برای ایران

مشروطه برای ما 3 درس بزرگ داشت

او ادامه داد: درس آموزی و عبرت از تاریخ از جمله مشروطه برای امروز و عصر و زمانه ما بسیار ضروری است که بنده بر این باورم که سه درس بزرگ که به‌درد امروزمان از مشروطه کاربرد دارد عبارت است از حاکمیت قانون و فصل الخطاب بودن آن در صدر هر حکمرانی و مدل مدیریتی از جمله ایران باید باشد. مسئولان به تناسب اختیارات و وظایفی که دارند در برابر قانون باید پاسخگو باشند. مشروطه و انقلاب اسلامی برای حاکمیت قانون بود.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه پارلمان، حق رأی و مجلس مردمی و مستقل از مشروطه تا کنون در زمره مطالبات واقعی و مهم ایرانیان بوده است، بیان کرد: تمرکز قانونگذاری در قوه مقننه و راهیابی نمایندگان و وکلای شجاع، پاکدست، با تجربه، متخصص و کارآمد یک راهبرد در هر عصر و زمانه‌ای است.
دارابی تصریح کرد: در تقویم مناسبت‌ها و رخدادهای ایران پس از انقلاب اسلامی روز دهم آذر را که مصادف با شهادت آیت الله سید حسن مدرس، فقیه و روحانی مجاهد و نماینده شجاع و صادق خانه ملت بود را «روز مجلس» نامگذاری کرده‌اند. معمار کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) همواره تأکید داشتند که «مجلس باید در رأس امور باشد» و نمایندگان منتخب آن چون «آیت الله مدرس» باشد.

راه‌اندازی 2 موزه مهم «امیرکبیر» و «مشروطه» در دستور کار است/ 3 درس کاربردی مشروطه برای ایران

در عرصه بین‌الملل، دوست و دشمن دائمی وجود ندارد

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: دوستی و دشمنی کشورها با یکدیگر بر پایه مصالح و منافع ملی آنها استوار است. در عرصه بین‌الملل، دوست و دشمن دائمی وجود ندارد، هر کشوری که خواهان استقلال واقعی ماست و به منافع ملی ما احترام می گذارد و قصد مداخله ندارد، ما هم رفتار متقابلی با آن باید داشته باشیم.

او با بیان اینکه بازخوانی نقش روسیه و بریتانیا در ناکامی مشروطه کاملاً مبرهن است، تصریح کرد: داستان پر غصه مداخلات بیگانگان در امور داخلی ایران نیاز به واکاوی در فرصتی دیگر دارد. اما مناسبت‌های تاریخی فرصتی برای یادآوری، عبرت‌آموزی و پندگیری برای امروزمان و فردای فرزندان‌مان است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: با قدردانی از همه تلاشگران، پژوهشگران، استادان، محققان و کارشناسان و عوامل مختلف در برگزاری این رویداد انتظار دارم که طرح محتوایی دو موزه مهم «امیرکبیر» و «مشروطه» به سرعت دنبال شود. در آینده نزدیک شاهد افتتاح این دو موزه خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051800965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha