باستان‌شناسان ساختار هرمی عصر مفرغ را در استپ اوراسیا کشف کردند

باستان‌شناسان دانشگاه ملی اوراسیا (ENU) یک سازه هرمی‌شکل را در سایت باستان‌شناسی کریکونگیر در قزاقستان کشف کرده‌اند.

به‌گزارش میراث آریا، کریکونگیر یک مجموعه مخصوص برای انجام مراسم تشییع جنازه در نزدیکی روستای توکتامیس، واقع در منطقه آبای قزاقستان است که به تازگی سازه‌هایی هرمی‌شکل در آن کشف شده است.

حفاری‌های قبلی در این منطقه از سال ۲۰۱۴، دسته‌هایی از تپه‌های تدفین مربوط به دوره‌های هون و ساکا را شناسایی کرده‌اند که حاوی رسوبات تدفین ظروف سرامیکی، تحفه‌های خوراکی و مهره‌های برنزی است.

در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه ملی اوراسیا آمده است که باستان‌شناسان شواهدی از وجود یک هرم شش ضلعی را کشف کرده‌اند که مربوط به اوایل عصر مفرغ در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد است.

اولان اومیتکالیف، از بخش باستان‌شناسی و قوم‌شناسی ENU، گفت: این هرم با دقت بسیار بالایی ساخته شده است. این یک ساختار بسیار پیچیده و ظریف است.

به گفته محققان، این سازه به شکل شش ضلعی است و طول هر یک از شش ضلع آن ۱۲.۸ متر است. در فضای داخلی چندین ویژگی دایره‌ای وجود دارد، در حالی که دیوارهای بیرونی تصاویری از حیوانات، به ویژه تصاویری از اسب‌ها را نشان می‌دهد.

در حفاری‌ها سرامیک، گوشواره طلا و اقلام مختلف جواهرات نیز کشف شد. کشف استخوان‌های اسب در اطراف این سازه نشان می‌دهد که این هرم با فرقه‌ای در ارتباط بوده است که از اسب برای کارهای خود استافده می‌کرده‌اند، حیوان مهمی که برای مردم ساکن در استپ اوراسیا تقدس و ارج بالایی داشته است.

*ترجمه: اسدالله حقانی

انتهای پیام/

کد خبر 1402052101098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha