توسعه گردشگری اصفهان و لاهور پاکستان محقق می‌شود

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از توسعه گردشگری میان شهرهای اصفهان و لاهور در کشور پاکستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، امروز ۲۳ مردادماه، هیئت فرهنگی و سیاسی کشور پاکستان در سفر به استان اصفهان، با حضور در مجموعه جهانی کاخ چهلستون، ضمن دیدار از این مجموعه تاریخی، در نشستی با حضور حمیدرضا محققیان معاون گردشگری اداره‌کل، شهرام امیری مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره‌کل و محسن اصلانی نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان شرکت کردند.

در این نشست معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: بی‌تردید دو ملت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان برادر و درعین‌حال همسایه هستند و این در حالی است که شهرهای اصفهان و لاهور نیز به‌عنوان خواهرخوانده انتخاب‌ شده‌اند، با این وصف وجوه مشترک فرهنگی در کنار ارتباطات اجتماعی و فرهنگی اصفهان و لاهور می‌تواند زمینه‌ساز توسعه گردشگری میان این دو شهر باشد.

او ادامه داد: در طی سال ۱۴۰۱ بیش از یک‌ میلیون نفر گردشگر از پاکستان به ایران سفر کرده و به‌ویژه شهر مقدس مشهد را مقصد سفر خود قرار دادند، لذا امیدواریم تا با توجه به وجوه مشترک فرهنگی و گردشگری اصفهان و لاهور، با در نظر گرفتن توان بالقوه این دو شهر، مبادلات فرهنگی و گردشگری افزایش پیدا کند.

محققیان افزود: ملت بزرگ ایران در سال‌های گذشته در کنار تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ و بیگانه تلاش‌های ارزشمندی داشته تا بتوانند در زمینه‌های مختلف از جمله مرمت آثار تاریخی به خودکفایی برسد، با این وصف امیدواریم تا با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند دو کشور راه پیشرفت بیش از گذشته هموار شود.

در این نشست جمیل افاکی رئیس کالج ملی کشور پاکستان در ادامه گفت: با هیئتی از بخش‌های مختلف فرهنگی کالج ملی به همراه نمایندگان وزارت امور خارجی پاکستان به ایران سفر کردیم تا ضمن دیدار از جذابیت‌های تاریخی و گردشگری ایران و به‌ویژه اصفهان از دستاوردهای شما به‌ویژه در مواجهه با تحریم‌های ناعادلانه کشورهای بزرگ آگاه شویم، زیرا این نکته کمک قابل‌توجهی به توسعه ارتباطات فرهنگی میان ایران و پاکستان به‌ویژه اصفهان و لاهور خواهد داشت.

سید معروف نماینده وزارت امور خارجه پاکستان نیز گفت: روابط ایران و پاکستان به‌ویژه از منطقه چابهار به سمت مشهد است و می‌تواند این رابطه فرهنگی و اجتماعی از مشهد به سمت اصفهان و حتی عراق همراه با شیعیان پاکستانی همراه باشد.

نماینده وزارت امور خارجه پاکستان ادامه داد: برای ما بسیار اهمیت دارد تا بدانیم شما چگونه توانسته‌اید پس از قریب به ۴۰ سال تحریم‌های کشورهای بیگانه به‌ویژه در حوزه‌های میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی همچنان گردشگری خود را رونق دهید.

محسن اصلانی نماینده دفتر وزارت امور خارجه ایران در استان اصفهان نیز گفت: امروزه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین راهکارهای مبارزه با تحریم‌های ناعادلانه کشورهای بیگانه است که علیه مردم ایران استفاده می‌شود، تمامی تلاشمان را برای بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه به‌کار برده‌ایم، لکن در برخی حوزه‌ها همانند دارو و بسیاری از کالاهای اساسی مردم ایران امروز دچار مشکل هستیم که امیدواریم دوستانی همانند شما صدای مظلومیت ملت ایران را به گوش نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد و سازمان‌های علمی و فرهنگی یونسکو برسانند.

شهرام امیری مدیر امور فرهنگی و روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز با ایراد سخنانی گفت: ارتباطات فرهنگی و تاریخی گسترده‌ای میان ایران و شبه‌قاره هند وجود داشته و دارد که این ارتباطات اجتماعی و فرهنگی میان این دو حوزه تمدنی که به‌ویژه در مسیر جاده کهن ابریشم قرار داشتند از ۳ هزار سال قبل در دوران هخامنشیان در ایران و تمدن‌های موهن جودارو و هاراپا در شبه‌قاره هند که امروزه در بلوچستان و پنجاب پاکستان قرار گرفته‌اند آغاز شد و سپس در دوران اسلامی به‌ویژه در دوران امپراتوری گورکانیان و صفوی میان دو محدوده تمدنی به اوج رسید. بااین‌حال با تشکیل جمهوری اسلامی پاکستان به رهبری قائد اعظم محمدعلی جناح و پیروزی انقلاب اسلامی ایران دو کشور ارتباطات تنگاتنگی با یکدیگر در طی دوران معاصر داشته‌اند، با این وصف امید داریم پیونده‌ای فرهنگی و تمدنی دو کشور به توسعه ارتباطات فرهنگی پاکستان و اصفهان انجامیده و از زبان شما فرهیختگان پاکستانی پیام صلح‌طلبی ملت بزرگ ایران به جهانیان اعلام شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052301244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha