میراثآریا: گردشگری مقاومت بهعنوان شاخهای از گردشگری جنگ، با هدف بازدید مسافران خارجی از مناطق جنگی عواید بسیاری برای کشور به ارمغان خواهد داشت. چرا که معرفی ویژگیهای منحصربهفرد دوران دفاع مقدس در کنار جذابیتهای طولانیترین جنگ قرن بیستم بین ایران و عراق میتواند بهعنوان ظرفیتی بالا برای جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد. این فرایند امتحان خود را در دنیا پس داده است؛ موزه نیروی هوایی آمریکا، موزه جنگ کرهشمالی بهعنوان نمادی از جنگ این کشور با آمریکا، موزه سلطنتی جنگ با 7 شعبه در شهرهای مختلف انگلیس، موزه یادمان دیوار برلین، موزه جنگ روسیه و موزه ایالتی آشویتس_برکناو که اردوگاه اسرای جنگی بهعنوان سند هولوکاست و جنایت نازیها در جنگ جهانی دوم شناخته میشود، سالانه گردشگران زیادی را برای بازدید به سمت خود میکشانند.
چه میزان از ظرفیت باغ موزه دفاع مقدس و تنها موزه صلح خاورمیانه استفاده کردهایم؟
باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران و موزه صلح تهران بهعنوان تنها موزه صلح خاورمیانه که جزو 150 موزه شبکه بینالمللی موزههای صلح جهانی با موضوع هشت سال دفاع مقدس فعالیت میکنند نیز دارای چنین ظرفیتی هستند؛ اما آنچنان که باید معرفی نشده و پتانسیل آنها مورد استفاده قرار نگرفته است. همچنین نکته دیگر اینکه در نگاهی کلانتر رشد هماهنگ انواع مختلف گردشگری موجب همافزایی میشود. این همافزایی علاوه بر افزایش آمار ورود گردشگر به کشور، به بالارفتن مدت زمان حضور این گردشگران نیز میانجامد که به معنای افزایش بازده اقتصادی و فرهنگی است. مشهد مثال عینی این ادعاست؛ یکی از دلایل موفقیت گردشگری سلامت در مشهد هدفگذاری صحیح برای استفاده از حجم بالای زائران این شهر است. استان خوزستان نیز دارای جاذبههای تاریخی و تمدنی در ایذه، چغازنبیل شوشتر، آسیابهای آبی دزفول، جاذبههای طبیعی بکر و دیدنی زراس، تالاب شادگان، جاذبه زیارتی آرامگاه دانیال نبی در شوش، جاذبههای اقتصادی منطقه آزاد تجاری اروند است که برای تقویت متقابل جاذبههای دوران دفاع مقدس از جمله 13 یادمان جنگ این استان میتوان به آنها توجه کرد.
راهیان نور، سبکی منحصربفرد در معرفی مناطق جنگی در دنیا
کاروانهای راهیان نور نیز که از حیث سبک گردشگری و توجه نمادهای پیروزی و مقاومت در معرفی مناطق جنگی در دنیا نمونه مشابهی ندارد و آمار سالانه 2 تا 4 میلیون برای آن اعلام میشود، بهعنوان نام آشناترین نوع از گردشگری مقاومت در کشور محسوب میشود. مردم همراه با این کاروانها به بازدید مناطق جنگی جنوب کشور میروند و از نزدیک صحنههای مقاومت مردم و رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و مزار برخی شهدای بزرگ جنگ را میبینند. در سالهای اخیر با توجه به استقبال مردمی، دامنه راهیان نور گستردهتر شده و به چند بخش راهیان نور دریایی در خلیج فارس، ایلام و کرمانشاه در غرب، کردستان و آذربایجان غربی در شمال غرب، خوزستان در جنوب کشور تفکیک شده است. همچنین برگزاری این کاروانها دیگر محدود به ایام نوروز نیست، در تمام ایام سال انجام میشود و در فصلهای مختلف در جاده های منتهی به این مناطق شاهد عبور گردشگرانی هستیم که مقصدشان سنگرهاییست که زمان جنگ تحمیلی برپا بودند.
کرمان پایتخت گردشگری مقاومت و مزار سردار سلیمانی از جاذبههای آن/ سند جامعی که در حال تدوین است
پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و دفن پیکر مطهر او در استان کرمان، این شهر به یکی از قطبهای مهم گردشگری مقاومت تبدیل و بهعنوان پایتخت گردشگری مقاومت در ایران معرفی شد. مسئولان گردشگری استان کرمان نیز از همان زمان پیگیر تدوین سند مقاومت استان کرمان شدند. سندی که پیشنویس آن در نمایشگاه گردشگری سال گذشته رونمایی شد و در آن 14 نقطه هدف گردشگری کرمان شناسایی شده است.
فریدون فعالی، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمان درباره زمان رونمایی سند جامع به میراثآریا میگوید: با همکاری پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری اقدامات در این راستا در حال انجام است و زمان رونمایی آن مشخص نیست.
فعالی همچنین به رشد 79 درصدی گردشگری استان نسبت به سال گذشته اشاره میکند و متذکر میشود: وجود مزار مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی موجب ارتقای گردشگری استان بهخصوص گردشگری مقاومت شده است.
از آنجا که بیشترین تعداد گردشگران خارجی ایران به ترتیب از ده کشور عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان، عمان، بحرین و کویت است که اکثرا مسلمان هستند، ظرفیتهای ایران در حوزه گردشگری مقاومت میتواند برای آنها جذاب باشد، بنابراین تقویت شاخههای ویژه گردشگری از جمله گردشگری مقاومت میتواند در تحقق جذب سالانه 15 میلیون گردشگری خارجی که در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده است، تاثیر بسزایی داشته باشد.
انتهای پیام/
نظر شما