فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی سمنان منصوب شد

در حکمی از سوی فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، باقر صفرزاده به‌عنوان سرپرست یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان منصوب شد.

به گزارش میراث آریا به نقل روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در حکم انتصاب صفرزاده به امضای سردار مهری در روز دوشنبه 23 مردادماه 1402 آمده است: «نظر به تعهد و تجارب مفید جنابعالی، به‌موجب این ابلاغ به‌عنوان سرپرست یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان منصوب می‌گردید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و رعایت سلسله‌مراتب این فرماندهی، ضمن تعامل مؤثر با مدیرکل، مراجع قضایی، انتظامی و سایر دستگاه‌های مرتبط استانی و بهره‌گیری از منابع انسانی و فناوری نوین با درایت و هوشیاری به وظایف محوله پرداخته و موارد ذیل را وجهه همت خود رسانید:

 انجام کلیه اقدامات به‌منظور تأمین و حفظ نظم و امنیت موزه‌ها، گنجینه‌ها، بناها و مجموعه‌های تاریخی فرهنگی استان، انجام اقدامات پیشگیرانه به‌منظور جلوگیری از سرقت، تعرض و تجاوز به میراث ملی، فرهنگی و صنایع‌دستی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و فعالیت‌هایی نظیر تخریب بناهای تاریخی، حفاری غیرمجاز، قاچاق و خریدوفروش غیرمجاز اشیاء و عتیقه‌جات ملی و محموله‌های تاریخی در حوزه استحفاظی و ...»

سرهنگ باقر صفر زاده پیش‌از این، به عنوان معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سمنان فعالیت داشت.

در این مراسم از زحمات سرهنگ ابوالقاسم کربلایی غلامی فرمانده پیشین یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان سمنان قدردانی شد و حکم مسئولیت فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با  حضور امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سردار جلیل موقوفه‌ای فرمانده انتظامی استان سمنان و جمعی از فرماندهان یگان حفاظت دستگاه های اجرایی و معاونان اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان اعطا شد.

صیانت از آثار تاریخی یکی از وظایف اساسی یگان حفاظت است

سردار حسن مهری فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این مراسم ضمن بیان اینکه صیانت از آثار تاریخی یکی از وظایف اساسی یگان حفاظت است، گفت: کارکنان یگان حفاظت گمنام و بی‌ادعا در تمامی ‌گستره جغرافیای کشور با کمترین توقع به پاسداری از ارزشمندترین سرمایه‌های فرهنگی کشور می‌پردازند.

سردار مهری گفت: یگان حفاظت در تمامی استان‌ها با حداقل منابع انسانی و تجهیزات به پاسداری و حفاظت از 33 هزار اثر ثبت ملی و 27 اثر ثبت جهانی که شامل آثار ملموس و ناملموس است، می‌پردازد.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام هرگونه جرم در حوزه میراث‌فرهنگی را مانند انجام جرم در برابر امنیت ملی دانست و افزود: کشور ما بیش‌ترین آثار فرهنگی، تاریخی و غنای فرهنگی را دارد و حفاظت از آن بر عهده یگان حفاظت است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی سمنان منصوب شد

مردم بهترین میراث‌بان کشور و بازوی کمکی یگان حفاظت حفاظت هستند

امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز گفت: افزود: امروز نقش مردم در حفظ میراث‌فرهنگی پررنگ‌تر شده است و هر فرد به‌عنوان میراث‌بان افتخاری، یاری‌رسان ما در حفظ و حراست میراث‌فرهنگی است و باید این روحیه در مردم تقویت شود.

 او گفت: یگان حفاظت به‌عنوان متولی و حافظ اصلی میراث‌فرهنگی در کشور به ما یادآوری می‌کند که ما باید میراث بانان خوبی برای میراث‌فرهنگی کشور باشیم، زیرا این میراث حاصل زندگی نیکان و اجداد ما است و ما تنها، امانت‌دار آن هستیم و باید آن را به نسل‌های آینده تحویل دهیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی سمنان منصوب شد

امنیت در میراث‌فرهنگی و بناهای تاریخی استان سمنان برقرار است

سردار جلیل موقوفه‌ای فرمانده انتظامی استان سمنان با تاکید بر اینکه امنیت در میراث‌فرهنگی و بناهای تاریخی استان با تلاش‌های یگان حفاظت در طول شبانه‌روز برقرار است، گفت: نیروی انتظامی پرچم‌دار امنیت عمومی است و در حوزه میراث‌فرهنگی، برقراری امنیت با تلاش‌های شبانه‌روزی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی ایجاد می‌شود.

او با اشاره به اینکه بخشی از امنیت، مراقبت از میراث‌فرهنگی ملموس است که بر عهده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی است گفت: ضابط بودن مأموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به این معنا است که گزارش آن‌ها برای دستگاه قضایی کفایت می‌کند و نیروی انتظامی با یگان حفاظت میراث‌فرهنگی همکاری می‌کند.

فرمانده انتظامی استان سمنان افزود: با توجه به قدمت میراث‌فرهنگی استان سمنان، حراست و حفاظت از آن وظیفه همگانی مردم است زیرا اگر کوچک‌ترین خدشه‌ای به این میراث وارد شود همه باید به آیندگان پاسخگو باشیم.

سردار موقوفه‌ای در خصوص برخی از رفتارهای هنجارشکنانِ گردشگران در حوزه عفاف و حجاب گفت: برخی از گردشگرنماها عامدانه و یا گروهی از گردشگران ناآگاهانه در اماکن گردشگری رفتاری‌های هنجارشکن از خود بروز می‌دهند که با هماهنگی‌های انجام‌شده میان فرماندهی انتظامی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان، برخوردها با این قشر قانون‌شکن آغاز شده است و همچنین از فعالیت تورهای غیرمجاز و اقامتگاه‌های بوم‌گردی فاقد مجوز در استان جلوگیری شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی سمنان منصوب شد

پیشگیری اجتماعی، جرائم حوزه میراث‌فرهنگی را کاهش می‌دهد

باقر صفرزاده فرمانده جدید یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز در پایان این مراسم گفت: با آگاه‌سازی مردم و انجام اقدامات پیشگیرانه اجتماعی می‌توانیم جرائم حوزه میراث‌فرهنگی را به کمترین حالت برسانیم.

او افزود: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زمانی می‌تواند موفق باشد تا دو اصل مردمی کردن حفاظت از آثار تاریخی و تعامل با سایر دستگاه‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهد و از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ایجاد شبکه مردم محور برای دریافت گزارش‌ها حفاری غیرمجاز، خریدوفروش اشیا تاریخی و... می‌تواند خلع‌های موجود را پوشش دهد و ما را در راه رسیدن به اهداف کمک کند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی سمنان منصوب شد

انتهای پیام/

کد خبر 1402052301278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha