راه‌اندازی نخستین کارگاه آموزش گلیم‌بافی گهواره در استان کرمانشاه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دالاهو از راه‌اندازی نخستین کارگاه گلیم‌بافی در بخش گهواره این شهرستان خبرداد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، فرشاد مهتابی با اعلام این خبر اظهار کرد: شهرستان دالاهو از دیرباز مهد هنرمندان و صنعتگران بوده و مردان و زنان این دیار در حوزه تولید محصولات صنایع‌دستی فعالیت داشته‌اند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دالاهو، افزود: فروش صنایع‌دستی همواره بخش مهمی از اقتصاد خانواده‌های شهرستان دالاهو را تشکیل می‌دهد. 

او ادامه داد: ساخت ابزارآلات فلزی و ساز تنبور از جمله رشته‌های مهم صنایع‌دستی شهرستان هستند که تولیدات آن‌ها شهرت جهانی دارد.

مهتابی گفت: با توجه به علاقه‌مندی مردم شهرستان و برای ایجاد اشتغال فعالیت و آموزش رشته‌های جدید صنایع‌دستی به عنوان یکی از سیاست‌های کلی اداره‌کل در دستور کار قرار گرفته است. 

او افزود: برای نخستین بار کارگاه آموزش گلیم‌بافی به بانوان بخش گهواره در حال برگزاری است که می‌تواند اشتغالی پایدار با درآمد مناسب را برای بانوان شهرستان به ویژه زنان سرپرست خانوار فراهم کند. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دالاهو، تصریح کرد: این کارگاه با استقبال بسیار خوبی همراه شده و در این کارگاه آموزشی ۱۵ نفر در دوره مقدماتی مشغول گلیم‌بافی هستند.

او افزود: کارآموزان پس گذراندن آموزش کافی گواهی مهارت آموزی از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دریافت می‌کنند و به‌عنوان صنعتگر در رشته گلیم‌بافی شناخته می‌شوند.

مهتابی در خاتمه ضمن قدردانی از حمایت مدیران شهرستان از برپایی این دوره آموزشی، گفت: در بازدیدی که بخشدار گهواره از این کارگاه آموزشی انجام داده ضمن ابراز رضایت از شرایط موجود بر لزوم افزایش برگزاری این دوره‌ها تاکید کردند.    

هنرمندان و صنعتگران در شهرستان دالاهو در رشته‌های ساخت ساز سنتی، چاقو و ابزار آلات فلزی، گلیم‌بافی ،گیوه‌بافی، معرق، منبت، چرم دوزی و... فعالیت می‌کنند. 

دالاهو به عنوان شهر ملی ساخت ساز تنبور در فهرست شهرهای ملی صنایع‌دستی کشور به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402052401286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha