هرمزگان در مسیر مقاصد گردشگران خارجی قرار نگرفته است/ ضرورت سامان‌دهی

رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان هرمزگان عمده مشکلات در ورود گردشگر را عدم سامان‌دهی مقاصد گردشگری استان هرمزگان عنوان کرد و گفت: عدم سامان‌دهی باعث ناشناخته ماندن بسیاری از جذابیت‌های گردشگری استان شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، مجید هاشمی با اشاره به فعالیت انجمن راهنمایان گردشگری در استان هرمزگان گفت: انجمن راهنمایان گردشگری هرمزگان از سال ۹۳ به‌صورت انجمن صنفی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۹۹ با تغییر از انجمن صنفی به انجمن حرفه‌ای با اخذ مجوزهای لازم از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به فعالیت خود ادامه داد.

رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان هرمزگان تصریح کرد: در حال حاضر انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری هرمزگان دارای 65 عضو است که هرساله افراد آموزش‌دیده بیشتری به این انجمن اضافه می‌شوند.

هاشمی در خصوص ظرفیت‌های گردشگری استان هرمزگان در جذب گردشگر گفت: استان هرمزگان به‌واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای انواع ظرفیت‌های طبیعی و دریایی است.

رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان هرمزگان افزود: دریا مهم‌ترین ظرفیت هرمزگان در حوزه گردشگری است، 900 کیلومتر ساحل و 14 جزیره بزرگ و کوچک و سواحل بکر از جمله ظرفیت‌های دریایی استان است.

او تصریح کرد: همچنین آداب‌ورسوم، خوراک، پوشاک و موسیقی و ... نیز از ظرفیت‌های فرهنگی استان است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

هاشمی در خصوص نقش جامعه تورگردانان در توسعه گردشگری استان هرمزگان گفت: اگر ما صنعت گردشگری را به پیکانی تشبیه کنیم، راهنمایان و تور گردانان به‌مثابه نوک این پیکان هستند که به‌واسطه این افراد، جذابیت‌ها، اماکن، مسیرها و ظرفیت‌های گردشگری و همچنین ضعف‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری مناطق استان و کشور عنوان و معرفی می‌شوند.

رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان هرمزگان بابیان اینکه انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان با جذب افراد علاقه‌مند و توانمند از فعالیت افراد غیرمجاز جلوگیری می‌کند، افزود: با جذب و آموزش افراد علاقه‌مند و همچنین ارتباط و تعامل با ترجمان‌هایی که درزمینه گردشگری فعالیت دارند و ارائه خدمات اجتماعی به افراد تحت پوشش این انجمن سعی کرده در توسعه صنعت گردشگری استان نقشی را بر عهده داشته باشد.

او در مورد مشکلات حوزه تورگردانی در استان هرمزگان گفت: از جمله مشکلات می‌توان به عدم کنترل تورهای ورودی و مسافر در پیک سفر به استان نام برد که این معضل از طریق تعامل و همکاری ارگانهای انتظامی با اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قابل‌حل خواهد بود.

هاشمی اظهار کرد: عدم فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی در زمینه اجرای تور در استان یکی دیگر از مشکلات راهنمایان تور است چون اکثر دفاتر فقط درزمینه فروش بلیت و صدور ویزا فعالیت دارند.

رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان هرمزگان یکی دیگر از مشکلات را عدم وجود آموزشگاه‌های معتبر برای آموزش زبان‌هایی غیر از انگلیسی در استان دانست و افزود: همچنین زیرساخت‌های مناسب گردشگری که خدمات گردشگری دریایی ارائه بدهند در استان کم است و چشمگیر نیست.

او ادامه داد: برخی از اماکن طبیعی استان مانند تنگ بوچیر، دره پرستو و دره لمزان در آنجا به‌صورت خودجوش فعالیت گردشگری انجام می‌شود.

هاشمی افزود: باید ظرفیت‌های دره‌ها، که یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان است نظارت شود و دستگاه‌های متولی پای‌کار بیایند.

رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان هرمزگان ارزیابی خود از ورود گردشگران خارجی گفت: باید این نکته را  پذیرفت که استان هرمزگان متأسفانه در مسیر مقاصد گردشگران خارجی در کشور قرار نگرفته است و آن‌ها بیشتر استان‌های فارس، یزد و اصفهان را به‌عنوان مقاصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند.

او بیان کرد: در حال حاضر اگر اندک گردشگر خارجی وارد استان می‌شود یا به‌صورت کوله‌گردی و یا مرهون صنعت واردات و صادرات دریایی (بندر شهید رجایی) است.

هاشمی افزود: عدم معرفی جذابیت‌های گردشگری استان هرمزگان در سطح بین‌المللی باعث ناشناخته ماندن این استان برای گردشگران خارجی است.

رئیس انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان هرمزگان عمده مشکلات در ورود گردشگر را عدم سامان‌دهی مقاصد گردشگری استان هرمزگان عنوان کرد و اظهار کرد: عدم سامان‌دهی باعث ناشناخته ماندن بسیاری از جذابیت‌های گردشگری استان شده است.

او افزود: عدم وجود زیرساخت در مقاصد گردشگری باعث رونق گردشگری خودجوش در خیلی از سایت‌های گردشگری شده است که اکثراً باعث تخریب و خطرات جانی بوده‌اند.

هاشمی تاکید کرد: این خود تهدیدی برای صنعت گردشگری محسوب می‌شوند که این معضلات را می‌توان از طریق تعامل با استانداری، فرمانداری و شهرداری‌ها حل کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052401311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha