مرمت و رفع‌ خطر اضطراری 12 بنای تاریخی دزفول

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به آغار فصل جدیدی از اقدامات مرمتی در بافت تاریخی دزفول، از مرمت و رفع خطر اضطراری 12 بنای تاریخی در این بافت خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده با اعلام این خبر گفت: خانه‌های تاریخی لامی، اشعری، طلوعی، کوهی‌نژاد، قلمبر۲، علیداد قاسمی، عدسی، سیدصدر، خلج قصاب و پل باستانی در حال مرمت و رفع‌ خطر اضطراری هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: اقدامات مرمتی‌ که در خانه‌های تاریخی انجام می‌شود شامل جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، استحکام‌بخشی دیوارهای فروریخته، آواربرداری، خاک‌برداری،  پاک‌سازی و تثبیت جرزهای آجری، سبک‌سازی و تعویض مصالح فرسوده، دوره‌چینی دیوارهای پشت‌بام، برچیدن لایه‌های کاهگل فرسوده، اجرای کاهگل، اجرای آجرفرش پشت‌بام، شفته‌ریزی و سنگ چینی در راستای ایمن‌سازی فضاهای عمومی است.

او با اشاره به مرمت پل تاریخی (پل ساسانی) نیز عنوان کرد: مرمت بخش‌های آسیب‌دیده، پوشش زیرین طاق و مرمت طاق‌نماهای شمالی و جنوبی و نیز مرمت دیوار جنوبی و ترمیم و تعویض مصالح فرسوده نیز از جمله اقداماتی است که روی این پل باستانی در حال انجام است.

ارسطوزاده با بیان این‌که همه بناهای پیش‌گفته در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، اضافه کرد: محل اعتبار عملیات مرمت و رفع‌خطر این بناها از محل اعتبارات ملی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان از اجرای عملیات سامان‌دهی و مرمت دو مسجد تاریخی نیز در شهرستان دزفول خبر داد و تصریح کرد: عملیات سامان‌دهی شبستان و مرمت محراب تاریخی مسجد دروازه با همیاری شرکت زیباسازه توس‌گام، مالک و سرمایه‌گذار طرح بزرگ پارکینگ طبقاتی و مجتمع تجاری عقیق شهرستان انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: در این عملیات اجرایی، ضمن حذف الحاقات شبستان تاریخی مسجد، سامان‌دهی تأسیسات، مرمت ترک‌ها، تجدید اندود و همچنین مرمت محراب تاریخی مسجد، زیر نظر کارشناسان فنی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول انجام شده است.

او ادامه داد: عملیات مرمت شبستان جنوبی مسجدجامع دزفول نیز با همیاری هیأت‌امنای مسجد و با نظارت کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی شهرستان انجام شده است که در این عملیات، سه تاق با بیشترین آسیب شناسایی و عملیات استجکام‌بخشی از راه جازنی مصالح و تجدید اندود و بندکشی اجرا شد.

ارسطوزاده مشارکت خیرین و دوستداران میراث‌فرهنگی در مرمت بناهای تاریخی را بسیار مهم و مؤثر برشمرد و تصریح کرد: رویکرد این اداره‌کل در بافت‌های تاریخی، بهسازی و سامان‌دهی محیط‌های شهری با هدف استانداردسازی، تأمین زیرساخت‌ها، مبلمان شهری، معابر و فضای سبز برای ایجاد شرایط بهینه سکونت است.

او افزود: این نگاه موجب ارتقای سطح کیفی فضاها و در نتیجه ترغیب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای احیای بناهای ارزشمند درون بافت تاریخی می‌شود که علاوه بر رونق گردشگری، اشتغال و رونق اقتصادی را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052401314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha