مشکلات تأمین مواد اولیه کلاش‌بافان شهر جهانی مریوان رفع می‌شود

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: مشکلات تأمین مواد اولیه (نرینه) کلاش‌بافان شهرجهانی مریوان بزودی با همکاری دستگاه‌های مربوطه مرتفع می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، فرهاد حامدی روز سه‌شنبه ۲۴ مردادماه ١٤٠٢ در جلسه هم‌اندیشی و رفع مشکلات تأمین مواد اولیه کلاش‌بافان شهرستان مریوان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ورمقانی نماینده ولی‌فقیه در اداره‌کل دامپزشکی استان و سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مریوان برگزار شد، اظهار کرد: مریوان در بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی دارای شهرت و اعتبار جهانی است.

معاون صنایع‌دستی کردستان افزود: یکی از این حرفه‌های خاص و پردرآمد که تعداد زیادی از مردان و زنان سخت‌کوش و هنرمند این دیار  از طریق آن امرار معاش می‌کنند، بافت کفش‌های محلی با نام "کلاش" است.

او عنوان کرد: این شهر با بیش از چهارهزار هنرمند، بیشترین بافنده کلاش را در استان دارد، به‌طوری‌که بیشترین آموزشگاه‌های کلاش‌بافی، کارگاه‌های تولید کلاش و فروشگاه‌های کلاش در این شهرستان فعال هستند.

حامدی با بیان اینکه عدم تأمین مواد اولیه (نرینه) از جمله چالش‌ها و موانع‌ پیش‌روی فعالان این عرصه است، یادآور شد: تمام موارد مربوط به تهیه(نرینه) زیره کلاش طبق قوانین دامپزشکی انجام شده است.

معاون صنایع‌‎دستی کردستان با تأکید بر حمایت از صنعت‌گران این عرصه گفت: امید است با استفاده از ظرفیت ادارات ذیربط، موانع و مشکلات تامین مواد اولیه فعالان این بخش به‌زودی مرتفع و زمینه رونق و تولید آن مهیا شود.

شهرستان مریوان، شهریورماه سال ٩٦ در شورای ثبت جهانی صنایع‌دستی یونسکو به‌عنوان شهر جهانی کلاش و پنجمین شهر ثبت شده ایران، جهانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402052401347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha