هزینه بیش از ۴۶ میلیارد ریالی برای زیرساخت گردشگری خالدنبی کلاله گلستان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: تاکنون ۴۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برای اجرای زیرساخت‌های موردنیاز گردشگران در مجموعه گردشگری خالد نبی کلاله در شرق استان توسط این اداره‌کل هزینه شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مرتضی حسینقلی‌زاده روز دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اقدامات این اداره‌کل در راستای حفاظت و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در مجموعه تاریخی-فرهنگی خالد نبی کلاله، گفت: اجرای نقشه‌برداری محدودۀ گورستان و مناطق اطراف آن و همچنین مستند نگاری تمامی سنگ قبور گورستان ازجمله اقدامات حفاظتی از این اثر شاخص ملی بود.

معاون میراث‌فرهنگی استان گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال برای اجرای زیرساخت‌های موردنیاز گردشگران در مجموعه گردشگری خالد نبی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هزینه شده است.

او افزود: اجرای محوطه‌سازی و مبلمان، احداث زائرسرا به همراه تأسیسات موردنیاز، اجرای دیواره سنگی، احداث سرویس بهداشتی، روشنایی مسیر، خاک‌برداری و زیرسازی محور به طول شش کیلومتر، فنس‌کشی و حصار کشی گورستان خالد نبی، آب‌رسانی به گورستان، زیرسازی و اجرای بیس به طول سه کیلومتر، اجرای فاز اول کمپینگ خالد نبی شامل خاک‌برداری و خاک‌ریزی محوطه و آماده‌سازی بستر از مهم‌ترین اقدامات زیرساختی برای این مجموعه تاریخی بود.

تبدیل گورستان تاریخی خالد نبی به سایت موزه در دستور کار قرار دارد

حسینقلی‌زاده در ادامه گفت: رشد و توسعه گردشگری در ایران در طی سالیان اخیر سبب شده در هرسال ده‌ها هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از این گورستان دیدن کنند که البته ثبت ملی این اثر، ایجاد امکاناتی مانند آب، برق، پله و راه دسترسی به گورستان و همچنین گسترش استفاده از فضای مجازی در معرفی این اثر نقشی اساسی داشته است؛ به‌طوری‌که این جاذبه از معدود جاذبه‌های استان است که تورهای گردشگری از شهرهای بزرگ کشور و حتی گردشگران خارجی آن را مقصد اصلی سفر خود قرار می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: وجود تعداد زیاد بازدیدکنندگان و لزوم مدیریت بهتر این اثر، سبب شد که موضوع تبدیل این گورستان به یک سایت موزه روباز در دستور اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان قرار گیرد.

معاون میراث‌فرهنگی استان گلستان افزود: یکی از ضوابط اصلی ایجاد سایت موزه‌های روباز، داشتن نقشه عرصه و حریم و ضوابط مصوب است؛ ازاین‌رو عملیات میدانی تعیین عرصه و حریم این اثر تاریخی در سال ۱۳۹۹ توسط این اداره‌کل اجرایی شد و در سال آینده نیز اقدامات مربوط به تصویب نقشه عرصه و حریم و ضوابط آن در دستور کار قرار دارد.

مجموعه فرهنگی-تاریخی خالد نبی در حدود ۴۵ کیلومتری شمال شهر کلاله در شرق استان گلستان و پنج کیلومتری شمال روستای گچ‌سو بالا بر فراز قله کوه گوکجه‌داغ قرارگرفته است. این محوطه شامل سه بقعۀ مذهبی (خالد بن سنان، عالم بابا و چوپان آتا) و یک گورستان تاریخی منحصربه‌فرد است. به دلیل اهمیت و ارزش گورستان تاریخی آن، در سال ۱۳۹۵ به شماره ۳۱۵۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. گورستان این مجموعه که با وسعت بیش از ۵۰ هکتار بر روی تپه‌ماهورهای طبیعی تشکیل‌ شده، دارای سنگ مزارهای ایستاده از نوع سنگ‌های آهکی هستند و ازنظر فرم و تزئینات با دیگر سنگ مزارهای شناخته‌ شده در ایران متفاوت هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402053101782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha