فاز نخست مجتمع گردشگری آزادی نیر اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد/ اضافه شدن ظرفیت جدید به گردشگری استان

در آستانه هفته دولت فاز نخست یکی از بزرگترین مجتمع‌های گردشگری استان اردبیل در شهرستان نیر آماده بهره‌برداری است،

در آستانه هفته دولت فاز اول یکی از بزرگترین مجتمع‌های گردشگری استان اردبیل در شهرستان نیر آماده بهره‌برداری است. مجتمع گردشگری آزادی در مسیر ورودی استان از سمت آذربایجان شرقی و در کنار جاذبه‌های متعدد گردشگری شهرستان نیر واقع شده است. به بهانه بهره‌برداری از فاز اول این مجتمع با پیمان محمدی سرمایه‌گذار پروژه گفتگویی را انجام دادیم.

مجتمع در حال احداث شما از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

پروژه مجتمع گردشگری آزادی در شهرستان نیر و در زمینی به مساحت 8 و نیم هکتار شامل مجموعه آبدرمانی، پارک آبی، هتل، پاتیناژ، رستوران، بازارچه و خانه‌های اقامتی روستایی است که در فازهای مختلف اجرا و به بهره‌برداری می‌رسند.

پیشرفت فیزیکی این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

مجموعه آبدرمانی این پروژه با پیشرفت 90 درصدی در حال اجرا است و حدود 4 تا 6 ماه از عملیات اجرایی این مجموعه باقی مانده است، مجموعه آبدرمانی مجتمع گردشگری آزادی بزرگترین نمونه در استان است و فاز اول مجموعه آبدرمانی یعنی استخرهای VIP خصوصی و خانوادگی قسمتی از پروژه است که همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

فاز نخست مجتمع گردشگری آزادی نیر اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد/ اضافه شدن ظرفیت جدید به گردشگری استان

حجم سرمایه‌گذاری این مجتمع چه میزان برآورد شده و سرمایه هزینه شده تا این مرحله چه مبلغی است؟

با توجه به نوسانات موجود در هزینه‌ها نمی‌توان حجم کل سرمایه‌گذاری را به صورت دقیق پیش بینی کرد اما به نظر می‌رسد که اجرای کل پروژه بیش از 500 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت، تا کنون نیز بیش از 50 میلیارد تومان برای فاز اول این پروژه هزینه شده است.

اشتغال پیش‌بینی شده برای این پروژه چند نفر است؟

در فاز اول این پروژه 60 نفر مشغول به کار می‌شوند و با اجرا و تکمیل مراحل بعدی پروژه نیز پیش بینی می‌شود که بیش از 400 نفر اشتغالزایی مستقیم در مجتمع گردشگری آزادی اتفاق بیفتد.

احداث این مجتمع چه تاثیری در گردشگری شهرستان نیر و استان اردبیل می‌تواند داشته باشد؟

ما برای طراحی این پروژه مطالعه و تحقیق وسیعی را انجام دادیم تا متناسب با نیاز منطقه و البته با اتکا به نوآوری و ابتکار تاسیساتی را ایجاد کنیم که بتواند تفاوتی را رقم بزند، به نظر می‌رسد که اجرای کامل این پروژه می‌تواند گردشگری شهرستان نیر را متحول کرده و پتانسیل جدیدی در حوزه گردشگری استان اضافه کند. برای مثال مجموعه ما خدماتی مثل اسپا را در این مجموعه ارائه خواهد داد و این می‌تواند تفاوت مجتمع گردشگری آزادی نیر باشد و در جذب و ماندگاری گردشگران تاثیر ایجاد کند.

به نظر شما احداث مجموعه‌های جدید می‌تواند در گردشگری اردبیل اثر مثبت ایجاد کند؟

مقاصد گردشگری نیاز دارند که تنوع و کیفیت بالایی در تاسیسات و امکانات داشته باشند، استان اردبیل یکی از مقاصد سفر در کشور محسوب می‌شود و تعدد تاسیسات گردشگری در استان می‌تواند به ماندگاری بالای مسافر کمک کند، شاید انگیزه اصلی سفر به استان یکی از جاذبه‌های موجود، مثل طبیعت یا آبدرمانی باشد، اما ایجاد تنوع در خدمات موجود می‌تواند احساس رضایت بیشتری به گردشگران ارائه کرده و آنها را برای حضور دوباره و البته برای ماندگاری بیشتر ترغیب کند. به همین دلیل ما تاسیسات متعدد موجود یا در حال احداث را رقیبی برای خود نمی‌بینیم، بلکه معتقدیم که توسعه تاسیسات گردشگری استان می‌تواند به توسعه کلی این صنعت منجر شود.

فاز نخست مجتمع گردشگری آزادی نیر اردبیل به بهره‌برداری می‌رسد/ اضافه شدن ظرفیت جدید به گردشگری استان

به عنوان سرمایه‌گذار پروژه چه مشکلاتی پیش روی شما و در مسیر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری وجود دارد؟

یکی از مشکلات مهم در مسیر سرمایه‌گذاری به ویژه در سال‌های اخیر بالا بودن نرخ تورم و تغییر برآورد هزینه برای پروژه است، سرمایه‌گذار نمی‌تواند با برآورد ثابتی کار خود را آغاز کند و به پایان برساند که این مشکلات بسیاری را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورد. همچنین در سطح ملی اعتبارات مناسبی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری تخصیص پیدا نمی‌کند و عدم اجرای زیرساخت‌ها یکی دیگر از مشکلات سرمایه‌گذاران است که البته درمورد پروژه ما با کمک اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل و همچنین با کمک سایر مسئولان استانی تا کنون بخش مهمی از زیرساخت‌ها نیز تامین شده است.

درمورد حمایت‌های تسهیلاتی از سرمایه‌گذاران شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 در زمینه پرداخت تسهیلات حمایت خوبی از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی انجام شده است و در چند نوبت تسهیلات مورد نیاز با همراهی و همکاری این مجموعه پرداخت شده اما مجددا باید به مشکل تورم اشاره کنم که دریافت تسهیلات معمولا با تغییر قیمت‌ها همزمان می‌شود و نمی‌توانیم از تسهیلات دریافتی بهره‌برداری لازم و کافی را داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402053101843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha