رسالت و کارکرد چندگانه جشنواره‌ها

جشنواره‌ها به ویژه در حوزه گردشگری رسالت و کارکردی چندگانه دارند که اگر با برنامه‌ریزی دقیق‌تر به سراغ آنها برویم می‌توانیم شاهد تاثیر جشنواره‌ها در رونق گردشگری یک منطقه باشیم.

توحید سیف، فعال رسانه ای در یادداشتی نوشت: جشنواره‌ها در حوزه گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و فصل‌های بهار و تابستان به عنوان فصول گردشگری زمان پیک برگزاری جشنواره‌ها هستند. مناطق مختلف با توجه به ظرفیت‌های بومی و تاریخی خود و با برنامه‌ریزی نهادهای دولتی و بعضا مردمی میزبان جشنواره‌هایی می‌شوند که جاذبه‌های گردشگری، سنت‌ها، آداب و رسوم و فرهنگ یک منطقه را به صورت یک جا معرفی می‌کنند. برگزاری چنین رویدادهایی جنبه‌های مختلفی دارد و در بهترین شکل خود می‌تواند کارکرد چندگانه‌ای برای منطقه و اهالی آن داشته باشد.

معرفی قابلیت‌ها

برگزاری جشنواره‌ها با رویکردهای مختلفی اتفاق می‌افتد که این موضوع در حوزه گردشگری با هدف اصلی معرفی قابلیت‌ها و جاذبه‌های یک منطقه برگزار می‌شود. برگزاری رویدادی با یک موضوع مشخص می‌تواند در کنار پرداختن به موضوع اصلی، از طریق رسانه‌ها و تبلیغات، نمایش آثار و مخابره اخبار ظرفیت‌های گردشگری یک منطقه مانند جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و انسان‌ساخت و امکانات موجود را به خوبی به گوش مخاطبان و گردشگران برساند. برای مثال برگزاری جشنواره هیوا یا بِه در شهرستان کوثر استان اردبیل، علاوه بر پرداختن به محصول باغات این شهرستان، شهر گیوی را به عنوان باغ‌شهری با طبیعت زیبا و باغات متعدد به مخاطبان معرفی می‌کند تا گردشگران در فصل‌های مناسب این منطقه را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.

برندسازی

برندسازی محصول یا برندسازی صنعت گردشگری یک منطقه از دیگر ضروریات برگزاری جشنواره‌ها در حوزه گردشگری به نظر می‌رسد. با جستجویی ساده می‌توانیم به نمونه‌های بسیاری در کشورمان یا در مناطق دیگر دنیا برسیم که با توجه ویژه به برندسازی، جهش بزرگی در حوزه گردشگری یک مقصد را رقم زده‌اند. در برخی موارد یک منطقه با ظرفیت‌های ویژه گردشگری مورد شناخت گردشگران نیست و برگزاری جشنواره‌ها با انتخاب عناوین درست و تبلیغات موثر در پیرامون آن می‌تواند نام منطقه را به برندی در حوزه گردشگری تبدیل کند تا مخاطبان بدون کند و کاو بسیار آن منطقه را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

حفظ و احیای میراث گذشتگان

در کنار موارد گفته شده، حفظ و احیای میراث بر جای مانده از گذشتگان که در جای خود نوعی جاذبه گردشگری نیز محسوب می‌شوند، از دیگر رسالت‌های برگزاری جشنواره‌هاست. بسیاری از جشنواره‌های بومی براساس آیین‌ها، میراث و یا در محل یک اثر تاریخی برنامه‌ریزی می‌شود که در آستانه فراموشی قرار دارند و یا به اندازه کافی شناخته شده نیستند. این یکی از رسالت‌های مهم رویدادهاست که با معرفی موضوع اصلی جشنواره به نسل‌های جدید و اجرای نمادین آنها از فراموشی میراث گذشتگان جلوگیری کند. برای مثال برگزاری جشنواره چومچه خاتون که نوعی آیین باران خواهی است یا برگزاری جشنواره کوچ عشایر که به فرهنگ کوچ و آثار ناملموس مرتبط با آن می‌پردازد نقش مهمی را در حفظ و احیای این آثار دارد.

ایجاد شور و نشاط اجتماعی

اما در کنار همه رسالت‌ها، ایجاد شور و نشاط اجتماعی برای اهالی و گردشگران حاضر در آن منطقه از مهم‌ترین کارکردهای جشنواره‌ها شمرده می‌شود. بیشتر مشارکت کنندگان در رویدادهای برگزار شده اهالی یک منطقه، و در مناطق گردشگرپذیر مسافران حاضر در منطقه هستند و جشنواره‌ها در هر قالبی که برگزار شوند، در کنار تمام کارکردهای ذکر شده، می‌توانند موجب ایجاد شور و نشاط اجتماعی بوده و ساعات و لحظات خوشی را برای حاضران به وجود بیاورند که این کارکرد به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست.

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که جشنواره‌ها رسالت‌هایی چندگانه دارند و اگرچه در برخی موارد یک کارکرد آنها بیشتر به چشم می‌آید اما می‌توانند در همه جنبه‌ها تاثیرگذار باشند. این جایگاه رویدادها و به ویژه تاثیر آنها در توسعه و رونق گردشگری به ما یادآوری می‌کند که توجه ویژه‌ای به جشنواره‌ها داشته و با برنامه‌ریزی دقیق‌تری به سراغ آنها برویم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022201202
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha