مرمت بقعه شیخ علی بلیمان بیداخوید در شهرستان تفت

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت از مرمت بقعه شیخ علی بلیمان بیداخوید این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، جلال دهقان طزرجانی روز پنج‌شنبه دوم شهریورماه با اعلام این خبر گفت: مجموعه شیخ علی بلیمان یا بنیمان، بنایی مشتمل بر بقعه، خانقاه و مسجد است که از آثار معتبر و ارزشمند منطقه به شمار می‌رود و قدمت آن به قرن نهم ه.ق می‌رسد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت ادامه داد: مجموعه شیخ علی بلیمان در روستای بیداخوید از توابع دهستان بنادکوک بخش نیر و در چهل و هفت کیلومتری جنوب غربی شهر تفت واقع‌شده است.

دهقان درباره ویژگی‌های معماری بنا گفت: در وسط محراب مسجد، سنگی مرمر خوش‌تراش گل و بته‌دار وجود دارد که به دستور شمس‌الدین محمد میرک در سال ۸۴۹ ه.ق نصب‌شده است. در طاق محراب مسجد نیز کتیبه‌ای به خط ثلث از کاشی معرق وجود دارد که توسط زین‌الدین پیر علی نوشته‌شده است.

او جمع‌آوری اندود کاهگل، جمع‌آوری اندود سفیدکاری داخل بقعه، جمع‌آوری اندود کاهگل و اجرای کاهگل دیوارها، اجرای کاهگل و آجرفرش پشت‌بام، اجرای سفیدکاری داخل بنا، اجرای بندکشی سقف و مرمت آجرهای فرسوده دیوار بقعه را مهم‌ترین اقدامات مرمتی این بنا عنوان کرد.

این اثر به شماره ۱۶۶۶ در تاریخ یک مهر ۱۳۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرمت بقعه شیخ علی بلیمان بیداخوید در شهرستان تفت

انتهای پیام/

کد خبر 1402060200130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha