مروری بر عملکرد یک ساله صنایع‌دستی/ ایجاد 3692 نفر اشتغال در حوزه صنایع‌دستی اردبیل

اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در یکی از برنامه‌های اصلی خود طی یک سال اخیر با افزایش دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین با ارائه تسهیلات حمایتی به دنبال ایجاد اشتغال پایدار در حوزه صنایع‌دستی بوده است.

میراث آریا: صنایع‌دستی یکی از حوزه‌های همه‌گیر است که ریشه در تاریخ و تمدن دارد و در شرایط کنونی می‌تواند تاثیر بسزایی در اشتغالزایی و وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد. آموزش صنایع‌دستی و ایجاد اشتغال در این حوزه نسبت به خیلی از صنایع و حرفه‌های دیگر هزینه کمتری نیاز دارد و بر همین اساس دولت در سال‌های اخیر توجه بیشتری به این حوزه داشته است.

در استان اردبیل 64 رشته در حوزه صنایع‌دستی فعال هستند و دو شهر ملی گلیم عنبران و ورنی اصلاندوز نیز در این استان به ثبت رسیده‌اند. ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه صنایع‌دستی اردبیل وجود دارد و رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی در سفر اخیر خود به شهر اردبیل این شهر را دارای ویژگی‌های یک شهر جهانی صنایع‌دستی دانست.

مروری بر عملکرد یک ساله صنایع‌دستی/ ایجاد 3692 نفر اشتغال در حوزه صنایع‌دستی اردبیل

ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی استان اردبیل

اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در یک سال اخیر با افزایش دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین با ارائه تسهیلات حمایتی به دنبال ایجاد اشتغال پایدار در حوزه صنایع‌دستی بوده است، به شکلی که در آمارهای اشتغالزایی استان این حوزه، یعنی صنایع‌دستی سهم بسزایی داشته و توانسته است از بار بیکاری استان کم کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در مورد اشتغالزایی صنایع‌دستی از ابتدای سال 1401 تا پایان مردادماه 1402 می‌گوید: در این مدت برای 3692 نفر در حوزه صنایع‌دستی استان اشتغال ایجاد شده است که این اشتغال‌ها در قالب پروانه‌های تولید انفرادی، اشتغال ایجاد شده در کارگاه‌های موجود و کارگاه‌های جدید و همچنین در قالب مشاغل خانگی است.

براساس آمار اعلامی از سوی معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل در این مدت 2641 نفر اشتغال در حوزه پروانه فعالیت انفرادی و در 50 رشته مختلف ایجاد شده و همچنین 936 نفر اشتغال نیز مربوط به مشاغل خانگی است. ایجاد 115 نفر اشتغال در کارگاه‌های صنایع‌دستی نیز نشان دهنده فعال بودن این واحدها در استان اردبیل است.

آموزش رکن اصلی ترویج صنایع‌دستی

آموزش گام اول در حوزه صنایع‌دستی است، ایجاد اشتغال یا تولید محصولات هنری در ابتدا نیازمند ارائه آموزش و توانمندسازی افراد علاقمند است. معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل درمورد روند آموزش صنایع‌دستی در استان می‌گوید: مراکز آموزش صنایع‌دستی در تمامی شهرستان‌های استان فعال است و در کنار آن با رویکرد ترویجی و در قالب حمایتی به صورت رایگان کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی را در مناطق کم‌برخوردار برگزار می‌کنیم که این امر در بعضی موارد نیز با همکاری سایر نهادها مانند دهیاری‌ها، بنیاد مسکن و امور زندان‌ها اتفاق می‌افتد.

تعداد 21 رشته در مراکز آموزش صنایع‌دستی شهرستان‌های استان اردبیل فعال هستند و از ابتدای سال 1401 تا کنون تعداد 1730 نفر از علاقمندان به صنایع‌دستی در مراکز آموزش صنایع‌دستی شهرستان‌ها آموزش دیده‌اند.

مروری بر عملکرد یک ساله صنایع‌دستی/ ایجاد 3692 نفر اشتغال در حوزه صنایع‌دستی اردبیل

حمایت تسهیلاتی از فعالان حوزه صنایع‌دستی

حمایت‌های اداره کل میراث‌فرهنگی از فعالان حوزه صنایع‌دستی فقط به ارائه آموزش معطوف نمی‌شود و حمایت تسهیلاتی یکی از تاثیرگذارترین اقدامات در این زمینه است. از ابتدای سال 1401 مبلغ 930 میلیارد ریال تسهیلات به فعالان این حوزه پرداخت شده که این میزان اشتغالزایی 2200 نفری را به همراه دارد.

تسهیلات پرداخت شده در این حوزه از محل تسهیلات مشاغل خانگی، تبصره 18، تبصره 16، تسهیلات روستایی، تسهیلات فراگیر و سایر منابع موجود بوده و طیف گسترده‌ای از فعالان را دربر می‌گیرد.

همچنین در این مدت 332 نفر از صنعتگران استان نیز به بیمه معرفی شده‌اند که بیمه آنها از محل بیمه شاغلان صنایع‌دستی انجام شده و دارای یارانه دولتی است.

کسب افتخارات توسط صنعتگران و صادرات در حوزه صنایع‌دستی

صادرات در حوزه صنایع‌دستی ارزش افزوده قابل توجهی دارد که در سال‌های اخیر امر صادرات با توجه به مشکلات موجود رونق کمتری داشته اما هنوز در قالب چمدانی و بعضا صادرات گسترده انجام می‌شود. میزان صادرات محصولات صنایع‌دستی استان اردبیل در سال 1401 مبلغ 620 هزار دلار اعلام شده است که با وجود روند کاهشی قابل توجه است.

همچنین صنعتگران این حوزه از ابتدای سال 1401 تا آخر مردادماه 1402 موفق به کسب 18 نشان ملی در رشته‌هایی نظیر گلیم‌بافی، ورنی‌بافی، قلم‌زنی، منبت چوب و 3 مهر اصالت یونسکو در رشته‌های گلیم‌بافی، ورنی‌بافی و تسبیح نقره کوبی شده‌اند.

مروری بر عملکرد یک ساله صنایع‌دستی/ ایجاد 3692 نفر اشتغال در حوزه صنایع‌دستی اردبیل

برنامه‌های تحولی در حوزه صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل در تشریح برنامه‌های آتی این اداره کل گفت: برنامه‌های اصلی اداره کل در حوزه صنایع‌دستی ترویج آموزش است که این امر با همکاری آموزش و پرورش و همچنین سازمان فنی حرفه‌ای انجام خواهد شد تا بتوانیم بهره‌برداری حداکثری از این حوزه داشته باشیم.

توحید دلاورقوام همچنین با اشاره به توسعه آموزش در حاشیه شهرها و روستاها تاکید کرد: این اداره کل در نظر دارد با توجه به اهمیت صنایع‌دستی در ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی در امر راه اندازی کسب و کارهای مرتبط با این حوزه و ایجاد تنوع در محصولات تولیدی اقدامات اساسی انجام دهد.

دلاور قوام با توجه به اهمیت معرفی صنایع‌دستی و بازاریابی در این حوزه نیز بیان کرد: معرفی و برندسازی محصولات صنایع‌دستی استان در سطح ملی و بین‌المللی از دیگر برنامه‌های ما است که می‌تواند در اقتصاد این حوزه بسیار تاثیرگذار باشد و به این منظور در مرحله اول و در ادامه سفر رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی به اردبیل در حال پیگیری ثبت اردبیل و عنبران به عنوان شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060200137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha