قلعه بمپور نگین درخشان بلوچستان/ حمایت از صنعتگران دستور کار است

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بمپور گفت: ثبت اثر تاریخی قلعه بمپور به عنوان نگین درخشان منطقه بلوچستان نشان از توجه به مواریث تاریخی دارد که در هفته دولت باید این دستاوردها به درستی تبیین شود.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، محمدعمر کیانی در جلسه شورای اداری شهرستان بمپور که صبح امروز جمعه در دومین روز از هفته دولت تحت عنوان "دولت مردم؛ ایمان و امید" در سالن جلسات این اداره برگزار شد، بیان کرد: هفته اول شهریور که مصادف با شهادت شهیدان رجایی و باهنر و با نام هفته دولت نامگذاری شده است، بهانه خوبی برای ارائه دستاوردها و تبیین عملکردها به سمع و بصر مردم است.

او افزود: قلعه بمپور یکی از بزرگترین بناهای خشت و گلی جنوب سیستان و بلوچستان است که ثبت آثار تاریخی این چنینی علاوه بر اینکه منجر به جذب گردشگر و توریسم و توسعه گردشگری فرهنگی می‌شود، شان و جایگاه فرهنگی استان و کشور را در بین سایر کشورها ارتقا می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: با ارائه خدماتی که طی این سالیان در حوزه میراث‌فرهنگی انجام شده اولویت کارها حمایت از صنعتگران و فعالان در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده است.

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بمپور ادامه داد: در این زمینه با اقدامات صورت گرفته میراث‌فرهنگی تنها در دو سال اخیر اقدام به مرمت مجموعه باغ خالصه، مرمت قلعه بمپور، شکل‌گیری اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بسترسازی و تعیین روستاهای هدف گردشگری صورت گرفته است.

ریگی با بیان اینکه صنعتگران و علاقمندان به هنرهای صنایع دستی در این شهرستان در ۱۱ رشته صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: سوزن‌دوزی، حصیربافی، زیورآلات، سکه‌دوزی، آهنگری، نجاری، قالی‌بافی، سفالگری، حلاجی، لحافت‌دوزی و معماری سنتی از رشته‌های صنایع‌دستی این منطقه است.

او بیان کرد: ارائه تسهیلات کم‌بهره مشاغل خانگی، برگزاری دوره‌های آموزشی و صدور گواهینامه مهارتی از جمله اقدامات شاخص دولت برای حمایت از صنعتگران است که منجر به ارتقای شان و جایگاه فرهنگی استان و کشور در بین سایر کشورها شده است.

این مسئول گفت: بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی، بازدید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و غبار روبی مزار شهدا از جمله برنامه های در دستور کار طی هفته دولت است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060300171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha