شاهنامه‌خوانی بانوی فعال گردشگری خوزستان بر بام ایران

مینا حقانی بانوی تحصیل‌کرده، هنرمند، فعال گردشگری و ورزشکار خوزستانی، توانست برای اولین بار بر فراز قله دماوند با شاهنامه‌خوانی خود، شاهنامه فردوسی را گرامی بدارد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، حقانی جزو زنان توانمند ایرانی است که پیش از این توانسته بود مکان تاریخی زورخانه پوریای ولی که اولین و تنها زورخانه گردشگری کشور محسوب می‌شود را به همراه همسرش مرشد علی اکبری‌فر در مسجدسلیمان برپا کند و یک بنای ثبت‌ملی‌شده را نیز از حالت متروکه و بلااستفاده در همین شهر به یک نقطه مهم تبدیل کند.

او همچنین اولین و تنهاترین مهدکودک بر مبنای شاهنامه و زورخانه را در مجموعه گردشگری هزارویکشب در مسجدسلیمان تأسیس و فعال کرد و تاکنون فرزندان زیادی را پرورش داده است و از شاهنامه به عنوان ابزار تربیتی و آموزشی در راستای ورزش، هنر و فرهنگ استفاده کرده است؛ در مهد شاهنامه‌خوانی هزارویکشب، در هر دوره کودکان ورزش، تئاتر و نمایش، سخنوری و فن بیان و زبان بدن، تمرکز و تقویت ذهن با رنگ‌آمیزی‌های تخصصی شاهنامه و فنون دیگر را پیش می‌برند که همه در کنارهم باعث رشد موازی کودک در این زمینه‌ها خواهد شد.

حقانی اولین و تنها زن فعال در هیأت زورخانه‌ای بوده است که فعالیت‌های خیرخواهانه بسیاری را در راستای توسعه ورزش زورخانه‌ای انجام داده است و در برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در سال ۱۴۰۰ به میزبانی خوزستان نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.

او اواخر تیرماه سال جاری نیز توانست با صعود از یال شرقی دماوند، روی قله شاهنامه‌خوانی کند و رکورد دیگری را در کشور به خود اختصاص دهد. صعود فنی‌ترین مسیر در ایران مسیر گرده آلمان‌ها به فاصله یک روز از صعود شمال‌شرقی دماوند نشان از توانایی بالای او در این رشته دارد.

شایان ذکر است؛ در آئین "سپاس رستم" که از سوی باشگاه شاهنامه‌‎پژوهان در سال ۹۸ در تالار فردوسی خانه اندیشمندان اسلامی تهران برگزار شد، از مینا حقانی به پاس احیای مکان تاریخی زورخانه پوریای ولی مسجدسلیمان و رونق گردشگری فرهنگی‌ورزشی تقدیر شده بود.

هزارویکشب با طراحی و سرمایه‌گذاری تنها زوج زورخانه‌ای کشور و همکاری معاونت سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی استان خوزستان، به عنوان تنها زورخانه گردشگری کشور راه‌‎اندازی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060400244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha