مرمت 300 قلم شی‌ء تاریخی فارس

سرپرست امور موزه‌های استان فارس از مرمت 300 قلم شیء تاریخی در کارگاه‌های مرمت فارس خبر داد.

 به گزارش میراث آریا و به نقل ازروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، محمدمهدی نجفی با اعلام این خبر گفت: گسترش آزمایشگاه‌های حفاظت و مرمت موزه‌های بخش دولتی و خصوصی استان در سال‌جاری با مشارکت واحد حفاظت و مرمت معاونت میراث‌فرهنگی استان و با نظارت عالی اداره حفاظت و مرمت اداره‌کل موزه‌های کشور پیگیری و به انجام رسیده است.

سرپرست امور موزه‌های استان فارس افزود: تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه و کارگاه مرمت توسط پایگاه پژوهشی تخت جمشید از جمله برنامه‌های مهم بود که تحقق یافت و با راه‌اندازی کارگاه مرمت و آزمایشگاه ارگ کریم‌خانی نیز که طی سال‌جاری انجام شد، بخش مهمی از دغدغه رسیدگی به اشیای تاریخی از نظر مرمت و حفاظت رفع شده است.

او با اشاره به مشارکت و سرمایه‌گذاری موزه‌ داران و مجموعه داران بخش‌های خصوصی استان در زمینه حفاظت و مرمت آثار تصریح کرد: مرمت آثار فرهنگی و تاریخی هنری گردآوری‌ شده در خزانه‌های مجموعه‌های خصوصی در شرایطی روی‌ داده که اعتبارت اختصاص یافته بخش دولتی برای مرمت آثار به‌صورت مشارکتی، بسیار ناچیز بوده است که این مهم با مشارکت بخش خصوصی انجام شده که شایسته قدردانی است.

 نجفی بیان کرد: امسال طرح‌های پژوهشی و اجرایی در راستای پیشبرد اهداف حفاظتی و مرمتی در سطح موزه‌های خصوصی استان در دستور کار این حوزه قرار گرفت و بررسی آسیب‌شناسی و مستندنگاری آثار و تهیه فرم‌های فن‌شناسی و تعیین اولویت مرمتی برخی از آثار موزه‌ها انجام و دستورالعمل نگهداری آثار مجموعه داران نیز تدوین و در اختیار آن‌ها قرارگرفته است.

سرپرست امور موزه‌های استان فارس با اشاره به مرمت 300 قلم شی‌ء تاریخی، فرهنگی موزه‌های استان در 3 ماه گذشته اظهار کرد: مرمت مسکوکات فلزی، پس از بررسی‌های علمی و خرید تجهیزات و جعبه‌های حافظتی مخصوص و همچنین آسیب‌شناسی و مرمت اسناد، نسخ خطی و آثار فلزی از جمله اقداماتی است که در سال‌جاری در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مرمتی استان انجام‌ شده است.

او در تشریح اقدامات انجام‌ شده گفت: برخی از سکه‌ها در طول سالیان آسیب‌هایی از قبیل پوسیدگی، خوردگی، شکنندگی، شکستی، ساییدگی دیدند که نیاز به مرمت دارند، همچنین برخی از نسخه‌های خطی ممکن است علاوه بر مشکلات فوق براثر گذشت زمان، با آسیب‌های بیولوژیکی مانند قارچ، کپک و یا جویده شدن توسط حشرات و جوندگان مواجه ‌شوند که با اقدامات تخصصی مرمتی مانند اسیدزدایی، قارچ زدایی، پاک‌سازی آلودگی سطحی، برداشت تداخل رنگ‌ها و مرکب‌ها وموزن سازی و تثبیت اثر، مورد مرمت و حفاظت قرار می گیرند.

نجفی در پایان به اشاره به ارزش‌های هنری آثار موزه ای تصریح کرد: هر یک از این آثار دارای شناسنامه هستند و هویت تاریخی مردم این سرزمین محسوب می‌شوند که با تمام تلاش در راستای حفاظت از آن‌ها اقدام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060600359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha