12 اثر و بنای تاریخی در ایلام مرمت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از مرمت و بازسازی 12 اثر و بنای تاریخی از ابتدای سال تا کنون در استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، فرزاد شریفی مدیرکل استان با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای حفاظت از آثار تاریخی، از محل اعتبارات ملی، استانی و مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت، تعداد 12 اثر و بنای تاریخی در ایلام و دیگر شهرستان‌های تابعه مرمت و سامان‌دهی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: از آثار تاریخی مرمت شده در ایلام می توان به مرمت و بازسازی کامل و صددرصدی حیاط پایین قلعه والی با مطالعه و طراحی توسط شرکت که این پروژه بر اساس نقشه مطالعاتی با اعتباری به مبلغ 25 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، استانی و مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت اشاره کرد.

شریفی گفت: مرمت و سامان‌دهی مخزن اشیای اداره‌کل با اعتباری به مبلغ 700 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی از دیگر اقدامات این اداره‌کل در حوزه حفاظت و احیا و مرمت آثار تاریخی است.

او اضافه کرد: با اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات استانی به مبلغ 600 میلیون ریال، عملیات اجرایی مرمت و بازسازی بقعه‌ی امام‌زاده پیرمحمد(ع) شهرستان بدره انجام شده که برخی از آیتم‌هایی که با تصویب شورای فنی معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل برای مرمت اضطرار امام‌زاده به تصویب رسیده شامل رنگ‌آمیزی و اجرای کنیتکس پوسته بیرونی بنای امام‌زاده و پاکسازی محوطه بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام عنوان کرد: با اعتبار تخصیص‌یافته از محل اعتبارات استانی به مبلغ 750 میلیون ریال آتشکده موشکان واقع در شهرستان چرداول مرمت و حفاظت شد که این عملیات شامل حفاظت، مرمت و استحکام‌بخشی بنای تاریخی موشکان پس از موافقت و تصویب اعضای شورای فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بود.

شریفی به مرمت و حفاظت آثار تاریخی در شهرستان دره‌شهر اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات این اداره‌کل در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی، بازسازی و سامان‌دهی قلعه اشرف‌العشایر است که این عملیات با اعتباری به مبلغ 750 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شد وهمچنین اجرای نمای موزه باستان‌شناسی با اعتباری بالغ بر 35 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، استانی و مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در این بازه زمانی انجام شده است.

او ادامه داد: مرمت و پاک‌سازی اتاقک‌های شهرتاریخی سرابکلان واقع در شهرستان سیروان با اعتباری به مبلغ 660 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی نیز انجام شده است که این شهر تاریخی مربوط به دوره ساسانیان بوده و در سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شریفی همچنین به مرمت و بازسازی آتشکده کوشک قینفر با اعتباری به مبلغ 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در شهرستان ملکشاهی اشاره کرد و گفت: در شهرستان آبدانان نیز عملیات مرمت و ترمیم جاده دسترسی قلعه هزاردرب با اعتباری به مبلغ 700 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام عنوان کرد: مرمت و بازسازی حیاط قلعه والی و سنگ فرش کف حیاط و ساخت سرویس بهداشتی به مبلغ 2 میلیارد و 750 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی از دیگر اقامات این اداره‌کل است.

او گفت: مرمت و بازسازی پشت قلعه واقع در شهرستان چوار به مبلغ 2 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی که در حال انجام است و مرمت و بازسازی قلعه شیاخ واقع در شهرستان دهلران با اعتباری به مبلغ 700 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه حفاظت، احیا و مرمت آثار تاریخی است.

شریفی ادامه داد: استان ایلام دارای 891 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور می باشد، از این تعداد 771 اثر تاریخی، 22 اثر طبیعی، 8 اثر یادمان دفاع مقدس، 71 آثار ناملموس و 19 اثر منقول هستند. که بناها و محوطه های شاخص هر ساله مورد مرمت و حفاظت قرار می گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060600366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha