جداره‌های تاریخی چهارراه بازار قم مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی قم از مرمت و سامان‌دهی جداره‌های بافت تاریخی چهارراه بازار از محل اعتبارات ملی و به مناسبت هفته دولت خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی با اعلام این خبر اظهار کرد: در ادامه مرمت و سامان‌دهی آثار تاریخی‌فرهنگی استان قم، عملیات سامان‌دهی و مرمت جداره‌های تاریخی چهار راه بازار در راسته بازار تاریخی در فاز اول با هزینه ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به زودی کلید خواهد خورد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم افزود: طرح سامان‌دهی و مرمت جداره تاریخی محدوده چهارراه بازار که توسط مشاور ذی‌صلاح شهرداری در دست تدوین است پس از بررسی در شورای فنی میراث‌فرهنگی و بازدید میدانی کارشناسان، اجرایی می‌شود.

او با بیان اینکه جداره‌های تاریخی این معبر با نظارت مستقیم کارشناسان فنی اداره کل میراث‌فرهنگی به صورت کاملا سنتی و مطابق با سازه اصلی بازسازی و مرمت می‌شود، افزود: فاز اول پروژه شامل حذف الحاقات، سامان‌دهی و مرمت نمای سر در شمس‌العماره و جداره‌های مجاور آن خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم در ادامه ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﺗﺎریخی قم، ﺗﻼش ﺑﺮای ﺣﻔﻆ، ﺛﺒﺖ و ﻧﮕﻬﺪاری ﺟﺪارهﻫﺎی تاریخی آن را ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺑﺨﺸﯽ ارزﺷﻤﻨﺪ از یک ﺷﻬﺮ ایرانی‌اﺳﻼﻣﯽ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ دانست.

ارجمندی با بیان اینکه چهار راه بازار در نزدیکی راسته بازار تاریخی قم قرار دارد،گفت: بازار قم بنایی متعلق به دوره صفوی تا قاجار است، که به دلیل مجاورت با حرم مطهر و مسجد امام حسن عسکری (ع) در صورت مرمت و احیا یک محور گردشگری به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060600441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha