هوسه‌خوانی، آیینی اربعینی در بین عرب‌های ایلامی

«هوسه» نوعی عزاداری آیینی و سوگواری‌ در ماه محرم به‌ویژه درایام اربعین است که عرب‌های مهاجر و مقیم استان ایلام در ایام اربعین آن را برگزارمی‌کنند و به سوگواری می‌پردازند.

رائد ناصری‌فر در یادداشتی نوشت: آیین عزاداری هوسه از پنج روز مانده به اربعین با ورود کاروان شبیه‌خوانی و تعزیه گردانان آغاز می‌شود پس از آن دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی وارد شده و مراسم اصلی در روز اربعین دو ساعت گذشته از ظهر آغاز می‌شود. زائران نزدیک در ورودی حرم امام حسین(ع) ایستاده و درحالی که بر سینه‌های خود می‌زنند، مرثیه‌ای را می‌خوانند و تکرار می‌کنند و در پایان سینه‌زنی دست‌ها را به نشانه سلام و تحیت بالا می‌برند.

یکی از رسومی که همزمان در روز اربعین در کربلا انجام می‌شود، «هوسه خوانی» است که در آن قصایدی به زبان عربی در مدح شجاعت و رشادت امام حسین(ع) و واقعه کربلا خوانده می‌شود. این آئین که بی‌شباهت به تعزیه‌خوانی ما نیست با تلفیق در مراسم زنجیرزنی و سینه‌زنی صحنه بی‌نظیری در چهلم سالار شهیدان به تصویر می‌کشد که خستگی را از راهپیمایانی که برای شرکت در اربعین حسینی(ع) مسیرهای طولانی را طی کرده‌اند، می‌زداید.

در واقع هوسه‌خوانی از آداب و رسوم عراقی‌ها در مسیر رفتن به کربلا در روز اربعین است، هوسه به قصاید ویژه قبایل عربی جنوب عراق گفته می‌شود، این اشعار بیانگر قهرمانی و شجاعت است و برای برانگیختن عزم مردان جهت انجام کارهای سخت و بزرگ استفاده می‌شود. پس از خواندن شاعر حاضران یک بیت از آن را تکرار کرده و حلقه‌ وار حرکت می‌نمایند. اماعرب‌های مهاجر مقیم ایلام نیز در این ایام همراه و همگام با کاروان‌های مردمی راهی این اجتماع بزرگ می‌شوند و در قالب هیئت‌ها و تشکل‌های مردمی در این مراسم شرکت می‌کنند.

آیین عزاداری از پنج روز مانده به اربعین با ورود کاروان شبیه‌خوانی و تعزیه گردانان آغاز می‌شود پس از آن دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی وارد شده و مراسم اصلی در روز اربعین دو ساعت گذشته از ظهر آغاز می‌شود. زائران نزدیک در ورودی حرم امام حسین ایستاده و درحالی که بر سینه‌های خود می‌زنند، مرثیه‌ای را می‌خوانند و تکرار می‌کنند و در پایان سینه‌زنی دست‌ها را به نشانه سلام و تحیت بالا می‌برند.

این مراسم ریشه در تاریخ اسلام و شیعه دارد و نماد واقعه کربلا و مصیبت‌های آن است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061400938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha