طرح ویژه شهر تاریخی کنگ هرمزگان تصویب شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: در شورای عالی معماری و شهرسازی، طرح ویژه شهر تاریخی کنگ تصویب شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، محمد محسنی با اعلام این خبر گفت: تصویب این طرح با هدف حفظ بافت تاریخی بندرکنگ به دلیل ارزش‌های معماری سنتی، بومی و فرهنگی آن انجام‌ شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اشاره به اینکه تصویب طرح ویژه بندر تاریخی کنگ این امکان را مهیا می‌سازد که توسعه شهری در این بندر تاریخی کمترین آسیب را به بافت تاریخی منحصربه‌فرد کنگ وارد کند، افزود: بافت تاریخی بندرکنگ از بافت‌های پویا و زنده کشور است که در کناره ساحلی خلیج‌فارس شکل‌ گرفته است.

او ادامه داد: شرایط اقلیمی نقش به‌سزایی در نوع شکل‌گیری این بافت داشته، چرا که بهترین راه‌حل معماری درگذشته در اقلیم گرم و مرطوب منطقه، جریان هوا در داخل و نیز پیرامون ساختمان است و در بافت قدیم، خانه‌های زیبایی با بادگیرهای سر به فلک کشیده، از ساده‌ترین شکل‌ها تا مواردی با تزئینات فراوان به چشم می‌خورد.

محسنی اضافه کرد: در طرح ویژه بندر تاریخی کنگ، ضوابط ساخت‌وساز در محدوده 112 هکتاری که در آن بافت تاریخی شهر کنگ و محورهای همجوار آن تعریف‌ شده در اختیار شهرداری و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان قرار گرفته که تعمیرات و هرگونه ساخت‌وساز بر اساس ضوابط اختصاصی این طرح انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان تأکید کرد: از ویژگی‌های شاخص این طرح ویژه، الحاق 112 هکتار بافت باغ تاریخی ساحلی شهر کنگ است که باوجود 5 برکه (آب انبار) بزرگ ثبت‌شده که خود می‌تواند با اجرا احیای بافت باغی در مجاورت بافت سکونتی به جاذبه‌های جدید گردشگری شهر تبدیل شود.

بافت تاریخی بندرکنگ با مساحتی بالغ‌بر 58 هکتار در سال 1381 به شماره 6530 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است

انتهای پیام/

کد خبر 1402061801107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha