برگزاری نشست یونسکو در عربستان، فرصتی برای ارتقای گردشگری این کشور

به رسمیت‌ شناختن سایت‌های میراث‌فرهنگی بیشتر از سوی یونسکو در ریاض می‌تواند به عربستان سعودی کمک کند تا به اهداف خود در زمینه افزایش درآمد حاصل از گردشگری دست یابد.

به گزارش میراث آریا، عربستان سعودی روز یکشنبه میزبان اولین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) است که تا ۱۵ روز دیگر ادامه دارد. این گردهمایی از ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر در ریاض در ابتدا قرار بود در ژوئن ۲۰۲۲ در کازان روسیه برگزار شود، اما درگیری‌های بین روسیه و اوکراین باعث شد برخی سازمان‌های فرهنگی جهانی تجدید نظر کنند. در ژانویه سال جاری، عربستان سعودی به عنوان رئیس کمیته میراث جهانی انتخاب شد، کمیته‌ای که مسئول اضافه کردن فهرست سایت‌های حفاظت شده یونسکو، تخصیص کمک‌های مالی و اقدام در مورد سوء‌مدیریت در سایت‌های قدیمی است.

جرالد فایرشتاین، کارشناس ارشد دیپلماسی ایالات متحده در موسسه خاورمیانه در واشنگتن، گفت که میزبانی این کمیته به خودی خود یک ارزش گردشگری محسوب نمی‌شود، اما فرصتی است برای عربستان سعودی تا آنچه را که در زمینه حفظ میراث انجام می‌دهد، به نمایش بگذارد.

او ادامه داد: این راهی برای افزایش شهرت این کشور برای شش سایت میراث ثبت شده‌اش در یونسکو، از جمله سایت باستانی هگرا، اولین مورد ثبت‌شده عربستان در میراث جهانی است. هگرا در ماه آگوست گذشته، پانزدهمین سالگرد جهانی شدنش را جشن گرفته است.

این نشست همچنین احتمال دیده شدنِ ۱۵ مکان دیگر عربستان سعودی را که برای بررسی به سازمان میراث جهانی ارائه شده است، افزایش می‌دهد.

فایرشتاین گفت: این امکان وجود دارد که آن‌ها با نامزد کردن سایت‌های دیگر برای به رسمیت شناختن میراث جهانی موافقت کنند.

در ماه ژوئیه، عربستان سعودی متعهد شد در طول سه سال ۱۰ میلیون دلار به یونسکو برای تامین مالی پنج پروژه جدید میراث فرهنگی کمک کند. بر اساس گزارش یونسکو، در سال ۲۰۱۹، این کشور ۲۵ میلیون دلار برای حفظ میراث سرمایه‌گذاری کرد.

شناسایی مکان‌های فرهنگی بیشتر می‌تواند گردشگران بیشتری را به این کشور جذب کند که خود بخشی از چشم‌انداز عربستان سعودی در سال ۲۰۳۰ است که هدفش تنوع بخشیدن به درآمد این کشور و فاضله گرفتن از سوخت‌های فسیلی است.

کریستین اسمیت دیوان، محقق ارشد مقیم در مؤسسه کشورهای عرب خلیج فارس در واشنگتن، گفت: گردشگری واقعا به عنوان محور اصلی استراتژی تنوع‌بخشی عربستانی‌ها ظاهر شده است، و در خدمت جذب استعدادهای فرهنگی، بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاری است.

به گفته وزارت گردشگری عربستان سعودی، این کشور به عنوان بخشی از چشم‌انداز خود، جذب یک میلیون گردشگر، ایجاد یک میلیون شغل با اولویت شهروندان سعودی و افزایش سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی (GDP) از ۳درصد به بیش از ۱۰ درصد در هفت سال آینده را هدف قرار داده است.

تلاش عربستان برای جذب گردشگری سبقه‌ای طولانی ندارد. به گفته وزارت گردشگری عربستان سعودی، این کشور در سپتامبر ۲۰۱۹ صدور ویزای توریستی را برای ۴۹ کشور آغاز کرد که بعدا به ۵۷ کشور و در ماه مارس سال جاری برای همه ساکنان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) افزایش یافت.

در ماه اوت، این وزارتخانه ابتکار جدیدی را اعلام کرد که به هشت کشور دیگر از جمله مالدیو، ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، آلبانی، گرجستان و آفریقای جنوبی ویزای الکترونیکی توریستی ارائه می‌دهد.

این وزارتخانه هفته گذشته گزارش داد که این تغییرات سیاستی نتیجه داده است. بانک مرکزی عربستان مازاد پرداخت‌های مورد استفاده برای سفر به این کشور را به ارزش ۶.۰۸میلیارد دلار در سه ماهه اول ۲۰۲۳ شناسایی کرد که در مقایسه با کسری حدود ۴۲۷ میلیون دلاری در سه ماهه ۲۰۲۲ قابل توجه بود. درآمد کلی گردشگری ورودی نسبت به سه ماهه اول ۲۰۲۲ حدود ۲۲۵درصد افزایش یافته و به بیش از ۹.۸میلیارد دلار در سه ماهه اول ۲۰۲۳ رسیده است.

همچنین، در ماه مه ۲۰۲۳، سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی را به عنوان دومین مقصد گردشگری با رشد سریع در سه ماهه اول ۲۰۲۳ معرفی کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور همچنین در ژوئیه گذشته شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری عربستان موسوم به اسفار را تأسیس کرد. هدف اسفار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید گردشگری و توسعه مقاصد مهمان‌نوازی جذاب در شهرهای سراسر عربستان سعودی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061901138

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha