هنرمندان صنایع‌دستی طلایه‌داران دیپلماسی فرهنگ و هنر هستند

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: امروزه دیپلماسی فرهنگ و هنر حرف اول را در دنیا زده و هنرمندان صنایع‌دستی می‌توانند به‌عنوان طلایه‌داران، نقش بسزایی داشته باشند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، نخستین کارگاه آموزشی و همایش علمی سه‌روزه سوزن‌دوزی ترکمن روز دوشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاهی و هنرمندان متخصص این رشته از سراسر کشور، مریم حاجی‌ابراهیمی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان، مریم آق‌آتابای رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس و پروانه امیریان دبیر رویداد، در دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس آغاز به کار کرد.

در آیین افتتاحیه این رویداد ملی در ارتباطی ویدئویی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن قدردانی از استان گلستان برای میزبانی از این رویداد ملی صنایع‌دستی ابراز امیدواری کرد این همگرایی از شمال تا جنوب و از شرق به غرب کشور به همت هنرمندان غیور صنایع‌دستی تداوم یابد.

مریم جلالی در ادامه این ارتباط ویدیویی بیان کرد: برگزاری چنین همایش‌ها و دوره‌های آموزشی با مشارکت هنرمندان کشور، علاوه بر آموزش، موجب تولید عشق، تولید حس همبستگی، تولید خانواده محور، دانش‌بنیان و انتقال تجربه به نسل‌های آینده خواهد شد.

او گفت: امروزه دیپلماسی فرهنگ و هنر حرف اول را در دنیا زده و هنرمندان صنایع‌دستی می‌توانند به‌عنوان طلایه‌داران، نقش بسزایی داشته باشند.

مهم‌ترین هدف برگزاری کارگاه آموزشی سوزن‌دوزی ترکمن حفظ هویت مردم منطقه و معرفی بهتر این رشته به اساتید و هنرمندان سایر نقاط ایران بوده و ۱۶ نفر از استادکاران بومی این رشته از استان گلستان به‌عنوان مدرس ارائه آموزش به شرکت‌کنندگان را به‌صورت تخصصی بر عهده دارند.

کارگاه‌ها در ۲ بخش تئوری و عملی با عنوان‌های «طراحی و نقوش، تاباندن نخ و سیم‌کشی، سیاه دوزی و الوان دوزی، سفیددوزی و آلاجا و دوخت کورتیکن و چنار» اجرا می‌شود.

این رویداد ملی تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ با همکاری جوامع محلی و با نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و همکاری نهادهای آموزشی مانند دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس برای نمایندگان سوزن‌دوز اقوام مختلف ایران‌زمین آغاز به کار کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha