فرصت ثبت جهانی شدن ماسوله از دست نرفته است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به اینکه هنوز فرصت ثبت جهانی ماسوله از دست نرفته است، گفت: می‌توانیم بعد از رفع ایرادات دوباره این پرونده را به جریان بیاندازیم.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی از دیفر شدن پرونده ثبت جهانی ماسوله خبر داد و گفت: این پرونده در سال ۱۴۰۰ زیر نظر اداره‌کل ثبت آثار تهیه و به یونسکو ارسال شده بود، در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی مطرح و دیفر«رفع ایراد و بررسی مجدد در اجلاس سال‌های بعد» شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به دیفر شدن اثر جهانی ماسوله بیان کرد: دیفر شدن پرونده به این معنی است که ایران می‌تواند پس از رفع ایرادات مطرح شده دوباره پرونده را برای ثبت جهانی ارسال کند.

جهانی با بیان اینکه پرونده ماسوله از سال ۲۰۰۷ در فهرست موقت ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی قرار دارد، گفت: در سال ۱۴۰۰ پرونده آن به یونسکو ارسال شد تا روند ثبت مورد بررسی و واکاوی ناظران و ارزیابان قرار گیرد و چندین بار هم از این بافت تاریخی بازدید شد.

او ادامه داد: مهرماه ۱۴۰۱ و در شرایطی که محدودیت‌های زیادی به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا وجود داشت، ارزیابی از منظر فرهنگی ماسوله انجام شد و "نعمیه بن کاری" برای ارزیابی از این منظر به ایران سفر کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به برپایی چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر ریاض عربستان، اضافه کرد: پس از اخذ نظر موافق و مخالف کشورهای عضو که متشکل از ۲۱ کشور منتخب از میان کشورهای عضو کنوانسیون میراث جهانی (مرجع تصمیم‌گیری قطعی در خصوص ثبت یا عدم ثبت جهانی آثار پیشنهادی) پرونده مذکور دیفر شد.

جهانی با بیان اینکه فرصت ثبت جهانی شدن ماسوله از دست نرفته است، گفت: هنوز این فرصت در اختیار ایران قرار دارد تا پس از رفع ایرادات مندرج در گزارش ایکوموس، پرونده را در اجلاس‌های بعدی کمیته میراث جهانی مطرح و از آن دفاع کند.

او با اشاره به ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی، افزود: پرونده کاروانسراهای ایرانی نیز که در اجلاس قبل مطرح شده بود، به ایران برگشت داده شد تا پس از رفع ایرادات مجدد مطرح شود و خوشبختانه امسال این اثر در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به ظرفیت‌های و توانمندی‌های جهانی شدن ماسوله، بیان کرد: ایکوموس نسبت به مدیریت و حفاظت از منظر فرهنگی ماسوله اعلام رضایت کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062901752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha