محدودیت‌ها، مزیت بزرگ بازار تاریخی تبریز است

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی محدودیت‌ها را مزیتی بزرگ برای حفظ اصالت و معماری بازار تاریخی تبریز عنوان کرد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، وحید نواداد ضمن اعلام این خبر گفت: جدا از موضوع فنی و ایمنی در خصوص این موضوع، ورود گاز به این سازه آجری بی‌مانند جهانی و مرکز فعالیت اقتصادی و کسب و کار که قدمت بسیار طولانی دارد، ممکن است در میان مدت موجب تغییر هویت تاریخی و دادوستدی آن شود.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی تغییر کاربری واحدهای موجود صنفی را از چالش‌های آینده بازار تبریز عنوان کرد و گفت: متأسفانه در گیرودار موضوع‌های کنونی آنچه که کمتر بدان پرداخته می‌شود، اینکه شاید بسیاری از مغازه‌ها تبدیل به کارگاه‌های صنعتی شده و به تدریج مکتب اصیل و فلسفه وجودی آن که همانا بنکداری و عمده فروشی انواع کالاست، به ورطه فراموشی سپرده شود.

نواداد توسعه واحدهای غیرمرتبط با کارکرد کنونی بازار تبریز مثل افزایش تعداد غذاخوری‌ها، آشپزخانه‌ها و کارگاهی شدن مغازه‌ها را از احتمالات پیش روی گازدار شدن بازار تاریخی تبریز برشمرد.

او ایجاد محدودیت‌ها را از مزیت‌ها و ظرفیت‌های مهم بازار تاریخی و جهانی تبریز دانست که میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شدت از آن حمایت کرده و بر تداوم این محدودیت‌ها با هدف حفظ اصالت و معماری کنونی تأکید دارد.

نواداد گفت: در حال حاضر به علت محدودیت‌های قانونی، مقررات ملی ساختمان و نیز فضای سرپوشیده بازار تبریز، امکان گازرسانی به درون تمام مغازه‌ها وجود ندارد.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی با بیان اینکه موضع میراث فرهنگی درباره بازار تبریز نه گازرسانی که تأمین گرمایش است، یادآور شد: مشاور طرح مطالعاتی مدیریت بحران بازار، بیش از یک سال پیرامون این موضوع بررسی‌های مختلف علمی و عملی انجام داده است که طبق آن نزدیک به ۱۵ گزینه از جمله گازرسانی و سایر گزینه‌ها را ارزیابی کرده و مزایا و معایت آن بررسی شده است و در موضوع تأمین گرمایش و انرژی مجموعه بازار جهانی تبریز مشاور در قالب طرح‌های ترکیبی بهره‌مندی از چندین روش تأمین انرژی پیشنهاداتی ارائه داده است.

به گفته او در طرح مطالعاتی مدیریت بازار تبریز مقوله‌هایی چون برق، ایجاد زیرساخت‌ها، راه‌اندازی موتورخانه مرکزی در کنار گازرسانی به دقت مورد کنکاش قرار گرفته است و حتی پلاک به پلاک بازار تبریز در این طرح مطالعه شده است که باید از آن برای هر گونه اقدام استفاده شود.

نواداد اظهار کرد: برای اجرای گازرسانی به بازار تبریز یکسری الزامات وجود دارد که بخشی از آن‌ها مثل معماری، ایمنی و رفع خطرات احتمالی به میراث‌فرهنگی ارتباط مستقیم دارد و باید الزامات یونسکو نیز در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063001832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha