صنایع‌دستی نمایانگر هویت و پیشینه یک سرزمین است

 بانوی صنعتگر لرستانی، صنایع‌دستی را نمایانگر هویت و پیشینه یک سرزمین عنوان کرد.

لیلا جوادی هنرمند لرستانی از سال ۱۳۸۰ وارد رشته گلیم‌بافی، فرش و برخی صنایع‌دستی دیگر شده است و این هنرها را به عنوان بخش مهمی از پیشینه و هویت سرزمین خود معرفی کرده است.

او در حال حاضر دانشجوی هنر است و در سطح استان لرستان هم در زمینه آموزش و هم تولید گلیم، فعالیت دارد و معتقد است که صنایع‌دستی هویت و پیشینه یک قوم و ملت است، تا آنجا که می‌توانیم باید از این هنر، پاسداری کنیم تا به نسل های آتی برسد.

جوادی هم کارگاه متمرکز و هم کارگاه غیرمتمرکز دارد، چراکه استقبال و علاقه به رشته گلیم‌بافی و برخی رشته‌های این حوزه در سطح استان، زیاد است.

او در شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر و معمولان کارگاه دارد و در کارگاه انفرادی خودش هم کارهایی از قبیل حلاجی پشم، نخ‌ریسی و ... انجام می دهد.

خوشبختانه در سطح استان لرستان هنرمندان و علاقه‌مندان زیادی برای آموزش و فعالیت در این رشته وجود دارد و تا امروز چه در امر تولید و چه در زمینه فروش محصولات مشکلی نداشته است.

این صنعتگر لرستانی با اشاره به اینکه معرفی و فروش محصولات در نمایشگاه‌های سراسری به‌ویژه فروش محصولات در غرفه‌های دائمی صنایع‌دستی واقع در قلعه فلک‌الافلاک کمک شایانی به او و فعالان این رشته دارد، گفت: صادرات ظرفیت مهمی برای معرفی و فروش گلیم و سایر محصولات این حوزه است و در همین راستا اقدامات و پیگیری‌های خوبی از طریق اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان برای صادرات محصولات ما در دست انجام است.

صنایع‌دستی نمایانگر هویت و پیشینه یک سرزمین است

جوادی ادامه داد: واقعیت این است که صنایع‌دستی بخش مهمی از هویت ماست و تا آنجا که می‌توانیم باید با پاسداری از این هنرها و آموزش صحیح آنها به جامعه و به ویژه قشر جوان و بانوان، در راستای معرفی و آموزش آنها بکوشیم.

او با بیان اینکه ارائه آموزش صنایع‌دستی به بانوان و به‌ویژه دختران جوان، تا حد زیادی گره‌گشای اشتغال در جامعه نیز خواهد بود، اضافه کرد: در شهرستان کوهدشت آموزشگاه صنایع‌دستی دارد که شعبه‌های آن در شهرستان های پلدختر و معمولان نیر مشغول به آموزش علاقه‌مندان هستند.

این هنرمند صنایع‌دستی لرستان گفت: با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در سال‌های اخیر فعالیت‌های چشمگیری برای آموزش این رشته‌ها بخصوص در بین بانوان، صورت گرفته و از طریق دستگاه‌های دیگری مانند امور عشایر، مراکز خیریه و... در حال آموزش و معرفی هرچه بیشتر گلیم‌بافی و سایر رشته‌های این حوزه هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063101858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha