معرفی جاذبه های موزه ابوالحسن صبا در تهران

ابوالحســن صبا پیش از مرگــش وصیت کرده بود که خانهاش به موزه تبدیل شــود؛ وصیتی که در ســال 53 و چند ســال بعد از مرگ او محقق شد.

این خانــه ملک آبا و اجدادی اســتاد صبا بود که ســالها پیش توسط پدرش ابوالقاسم خان پزشک دربار ناصر الدین شاه خریداری شده بود و بعدها به خانه ابوالحسن صبا تبدیل شد.

این موزه ارزشمند که در ابتدا توسط وزارت فرهنگ و هنر از خانواده صبــا خریداری شــده بود یکی از برجســتهترین موزههای بیوگرافیک محســوب میشود. وسایلی که از صبا در این موزه نگهداری میشود بسیار ارزشمند و خاطره انگیزند و تمام آنهــا را همســرش به موزه اهــدا کرد.

همچنیــن چند نت از فرامــرز پایور به چشم میخورد که شاگردانش به خانه ابوالحســن صبا تقدیــم کردهاند. خانه صبا معماری درونگــرای قاجاری دارد. پنجرههای چوبــی و چنددریها، نور اتاقها را تامین میکنند و راه به حیاط خانه میبرند. پشــتدریهای سفید موزه مردم شناسی موزه صبا با اشــیای و آثار باقــی مانده از صاحب خانه تزئین شــده اســت.

 از عینک و عصا و لباس گرفته تا دستنوشــته‌ها و سازهای استاد صبا. در میان این ســازها، ساز دستساز صبا هم به چشم میخورد. ســازهایی که در این موزه نگهداری میشوند روزگاری طنین خوش هنر ابوالحسن صبا را مینواختند و هنوز هم قابل استفاده هستند. روی دیوارهای این خانه میتوانید عکسهای قدیمیای را ببینید که صبا و جمع دوستانش در گوشه گوشه این خانه گرفتهاند. همچنین عکسهای دیگری که به همراه دیگر اشــیای این خانــه، روایتگر زندگی ابوالحسن صبا هستند.

 در میان این عکسها، چهره آشنای شهریار شاعر هم به چشم میخورد که یکی از مهمانان همیشگی خانه صبا بود.

اشــیای به نمایش درآمده در خانه مــوزه صبا را میتوان در دو دســته جا داد؛ اشیا و آثاری که به معرفی زندگی ابوالحسن صبا میپردازند و اشیایی که در بخش مردمشناسی به نمایش گذاشته شده‌اند.

بخش مردم شناســی با عروسکهای دست ساز و همچنین لباسهایی که توسط منتخب اسفندیاری ساخته و دوخته شده، تکمیل شده است و اهدایی او به این موزه است. همچنین کتابهای آموزشی مختلف از جمله آموزش خیاطی با متدهای جدید که توســط منتخب اســفندیاری نگارش شــده و حاصل تجربه و آموزشهای او در فرانســه و اروپا است. این مجموعه شامل ۹۰ عروسک با لباسهای مختلف قومی و محلی ایرانی است. عروسکهایی که خانم اسفندیاری در موزه به نمایش درآورده اســت، شــامل لباسهای محلی مناطقی چون قم، یزد، خراسان، کردستان، گیالن، بندرعباس، ترکمن صحرا و ... هســتند. منتخب اسفندیاری اولین زنی بود که نگارش دستور صنایع دستی و خیاطی را انجام داد و عالوه بر گردآوری هنرهای دستی چون خیاطی و گلدوزی در قالب کتاب، به تدریس نیز میپرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063101871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha