اقتدار هنر سفال ایران را در ازبکستان به نمایش گذاشتیم

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: سفال‌گران ایرانی اقتدار هنری، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعت سفال ایران را در جشنواره صنایع‌دستی ازبکستان به نمایش گذاشتند.

به‌گزارش میراث‌آریا، پنجمین اجلاس هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی با حضور سعد القدومی رئیس، مشاوران و معاونان مناطق مختلف این شورا در ازبکستان در حال برگزاری است.

مریم جلالی دهکردی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان که معاون دفتر غرب آسیای شورای جهانی صنایع‌دستی است به همراه شماری از هنرمندان و مدیران حوزه صنایع‌دستی برای حضور در این نشست منطقه‌ای به تاشکند پایتخت ازبکستان سفر کرده است.

او در این باره گفت: به دعوت وزیر محیط زیست و گردشگری و صنایع دستی ازبکستان برای حضور در نشست دوره‌ای منطقه آسیا و اقیانوسیه به همراه ۵ هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی کشورمان به شهر تاشکند و خوقند (Kokand) ازبکستان آمدیم.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی توضیح داد: ازبکستان در حال حاضر ریاست دوره‌ای دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی را به عهده دارد، از و تمام کشورهای عضو حتی اعضای اروپایی در این نشست حضور دارند.

او گفت: حضور در نشست و جشنواره نمایشگاه جانبی در خوقند - که یکی از شهرهای جهانی صنایع‌دستی این کشور است- علاوه بر تبادل دانش و تجربه، فرصت مغتنمی برای نمایش اقتدار هنری، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های هنرمندان کشورمان است.

جلالی گفت: ایران به عنوان کشوری که دارای ۱۶ شهر و روستای جهانی است و به‌عنوان یکی از اصلی ترین کشورهای با پیشینه و ریشه‌دار صنایع‌دستی در جهان به شمار می آید، و همیشه مورد توجه مدیران شورای جهانی صنایع‌دستی و هنرمندان کشورهای عضو این شورا و دوستداران این حوزه در سراسر جهان است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: در حاشیه این نشست و جشنواره، نمایشگاه ویژه‌ای برای هنرمندان برگزار شده است سفال‌گران ایرانی هم در این رویداد حضور دارند، هنرمندان ازبکستان بسیار علاقه دارند با دانش سفال‌گران و هنرمندان ایران بیشتر آشنا شوند و از تجارب و تخصص آنها بهره ببرند.

او گفت: سفالگران ایران اقتدار هنری، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعت سفال ایران را در جشنواره صنایع‌دستی ازبکستان به نمایش گذاشتند و در حاشیه این رویداد، نمایشگاه اختصاصی و نشست های تخصصی برگزار کردند.

جلالی با اشاره به حضور سعد القدومی رییس شورای جهانی صنایع‌دستی در نشست ازبکستان گفت: در آستانه تشکیل اجلاس شورای جهانی هستیم، همچنین دوره ریاست منطقه‌ای ازبکستان رو به پایان است آنها ابتکار عمل داشتند و در این نشست گزارش عملکرد فعالیت چهارساله خود را ارایه کرده اند، به زودی ( سال آینده میلادی) ریاست جدید منطقه تعیین خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی به فضای تبلیغاتی و عمومی تاشکند و خوقند اشاره کرد و گفت: همه دولت‌مردان، شهرداران فرمانداران و هنرمندان حتی آموزش و پرورش ازبکستان در این نشست مشارکت فعال دارند، در واقع شهر کاملا در تسخیر صنایع‌دستی است و گفت و گوها و تعامل‌های دو یا چندجانبه در حاشیه این نشست در حال انجام است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070100010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha