تالاب بین‌المللی گندمان، بهشت پرنده‌نگری ایران

تالاب بین‌المللی گندمان به‌عنوان سایت پرنده‌نگری کشور به بهشت پرنده‌نگری ایران معروف است.

میراث‌آریا: جاذبه‌های طبیعی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های گردشگری چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود که در این میان تالاب‌های استان به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان از جلوه‌های دیدنی این گردشگری طبیعی محسوب می‌شود.

چهارمحال و بختیاری در بخش مرکزی رشته کوه‌های زاگرس گرفته است و بلندترین تالاب‌ها از نظر سطح ارتفاع دریا در این استان قرار گرفته‌اند.

مساحت مجموعه مناطق محیط‌زیست طبیعی چهارمحال و بختیاری شامل پارک ملی، رودخانه‌ها، مناطق حفاظت شده، تالاب‌ها و اثر ملی طبیعی بیش از ۱۵۵ هزار هکتار بوده رقم بسیار بزرگی است و ۱۲.۵ درصد از مساحت استان را به خود اختصاص می‌دهد که این مهم نشان از قابلیت‌های بالای گردشگری طبیعی این استان دارد.

تالاب بین‌المللی گندمان، بهشت پرنده‌نگری ایران

تالاب‌ها از مناطق دیدنی و طبیعی چهارمحال و بختیاری است که در میان آن‌ها تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان از اهمیت و جلوه‌های خاصی برخوردارند.

تالاب بین‌المللی گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری در شهرستان بروجن قرار دارد و با توجه به برنامه احیای این تالاب که درسال‌های گذشته انجام شده اکنون به عنوان یک زیستگاه و مأمن خوب برای پرندگان مهاجر است.

هم‌اینک تالاب بین‌المللی گندمان به‌عنوان پناهگاه حیات وحش و در زمره ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به‌شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی (لندن -۱۳۵۲) ثبت شده است.

تالاب بین‌المللی گندمان، بهشت پرنده‌نگری ایران

تالاب بین‌المللی گندمان به‌عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آقبلاغ با فاصله‌ای نه چندان دور از تالاب بین‌المللی چغاخور قرار گرفته است به‌طوری که بخشی از آب خروجی تالاب بین‌المللی چغاخور به این تالاب سرازیر می‌شود.

اطراف تالاب بین‌المللی گندمان همچون تالاب بین‌المللی چغاخور پوشیده از مرغزاری زیبا است و بیش از ۲۵ گونه پوشش گیاهی این تالاب و زمین‌های حاشیه آن را تشکیل می‌دهند.

تالاب بین‌المللی گندمان زیستگاه حدود ۱۱ گونه ماهی از جمله انواع ماهی سیاه‌ماهی، کپور و ماهی کولی، دوزیستانی همچون وزغ و قورباغه و خزندگانی مانند لاک‌پشت است.

تالاب بین‌المللی گندمان، بهشت پرنده‌نگری ایران

وجود ۴۸ گونه پرنده بومی و مهاجر مانند انواع اُردک، خوتکا، عقاب، دلیجه، کبک، تیهو، دُرنــا، بلدرچین، کشیم، بوتیمــار، حواصیل، کفچــه، لک‌لک، فلامینگــو، غاز خاکســتری و قــو تالاب بین‌المللی گندمان را بــه یکــی از مناسب‌ترین مکان‌هــای پرنده‌نگری در تمامی فصل‌های سال برای علاقه‌مندان تبدیل کرده است.

قسمت پُرآب یا آبگیر محدوده تالاب بین‌المللی گندمان مانند تالاب بین‌المللی چغاخور پناهگاه و زیستگاه پرندگان مهاجر است و همه ساله اواخر فصل پاییز انواع مختلفی از پرندگان نواحی سردسیر شمالی به‌منظور گذران دوره زمستان و تخم‌گذاری به این تالاب مهاجرت می‌کنند.

تالاب بین‌المللی گندمان، بهشت پرنده‌نگری ایران

از انواع پرندگان دائمی و مهاجری که در تالاب بین‌المللی گندمان شناسایی شده‌اند می‌توان به انواع مرغابی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070400147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha