سرمایه گذاری سبز در گردشگری گامی مثبت در جهت گردشگری پایدار

صنعت گردشگری امروزه یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه و رونق اقتصادی در کشورهای پیشرفته است و به عنوان صنعتی پیشرو در جهان شناخته می‌شود. حال آنکه رویکرد و رویه نسبت به این صنعت با تحولاتی در زمینه توجه بیشتر به محیط زیست و پایداری کره زمین معطوف شده است.  

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) شعار سال ۲۰۲۳ روز گردشگری برابر با ۵ مهر ۱۴۰۲ را گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز نامگذاری کرده است و بر سرمایه‌گذاری هدفمندتر بر افراد، کره زمین و رفاه تأکید داشته است.  

صنعت گردشگری امروزه یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه و رونق اقتصادی در کشورهای پیشرفته است و به عنوان صنعتی پیشرو در جهان شناخته می‌شود. حال آنکه رویکرد و رویه نسبت به این صنعت با تحولاتی در زمینه توجه بیشتر به محیط زیست و پایداری کره زمین معطوف شده است.  

انتخاب شعار ملی هفته گردشگری به عنوان «سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» در واقع ریل‌گذاری مسیر سرمایه‌گذاری گردشگری در کشور را همگام با تحولات جهانی پیش می‌برد و گامی مثبت برای حرکت در جهت پایدارسازی گردشگری و توسعه متوازن آن با رویکردهای محیط زیست است.  

رشد صنعت گردشگری در دهه‌های اخیر با چالش‌هایی از جمله آلودگی و تخریب محیط زیست، افزایش مصرف انرژی و آب مواجه بوده که با توسعه متوازن و پایدار در تضاد است. بنابراین نگاه جامعه جهانی به موضوع گردشگری با تحولاتی مواجه بوده است که در جهت گردشگری پایدار و همراه با محیط زیست است. رویکردی نوین در گردشگری که شاید در نگاه اول هزینه بر باشد اما در واقع به کاهش هزینه تمام شده می‌انجامد.  

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، سرمایه‌گذاری در گردشگری سبز موجب کاهش هزینه انرژی، آب و زباله می‌شود و باعث افزایش ارزش تنوع زیستی، اکوسیستم و میراث فرهنگی می‌شود. در واقع جوامع در این نوع گردشگری نسبت به محیط پیرامون و محیط طبیعی خود آگاهانه و هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند.  

این رویکرد با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های گردشگری با سرمایه‌گذاری سبز در این صنعت در دنیا مورد توجه قرار گرفته که سرمایه‌گذاری در تأسیسات گردشگری پایدار، انتخاب انرژی‌های تجدیدپذیر در تأسیسات گردشگری، همچنین حمایت از جوامع محلی با اشتغال آفرینی و حفظ مناطق طبیعی و فرهنگی همگام با توسعه گردشگری را شامل می‌شود.  

پررنگ‌ترین ظرفیت‌های گردشگری البرز را می‌توان روستاهای بکر و طبیعی در شهرستان‌های این استان دانست که با توجه به رویکرد جهانی در عرصه گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز، این حوزه به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است و مورد تأکید مقام عالی وزارت و استان بر ایجاد گردشگری پایدار در روستاها با توانمندسازی و ایجاد اشتغال در جوامع محلی روستایی است. در همین راستا ایجاد تأسیسات گردشگری اقامتی مانند بومگردی به صورت سازگار با محیط و حمایت از گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز در استان مد نظر قرار دارد.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402070500230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha