منبت، عامل گرایش ملایر و کوکند برای پیوند خواهرخواندگی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در اجلاسیه مجمع شهرهای جهانی صنایع‌دستی که چند روز اخیر در کشور ازبکستان برگزار شد،خواهرخواندگی ملایر و کوکند پیشنهاد شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محسن معصوم علیزاده گفت: با توجه به ظرفیت منبت شهر کوکند(خوقند) ازبکستان و استعدادها و توانمندی‌های شهر ملایر به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت، موضوع پیوند خواهر خواندگی بین این دو شهر را با هدف نزدیکی بیشتر بین ایران و ازبکستان در حوزه صنایع‌دستی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی ایران مطرح و این موضوع مورد استقبال و موافقت شهرداران شهر ملایر و کوکند قرار گرفت و انعقاد تفاهم‌نامه و موارد بعدی در بهمن‌ماه اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان عنوان کرد : پیمان خواهرخواندگی رابطه دوستانه و هدفمندی است که به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی میان یک جامعه شهری با جامعه شهری مشابه خارجی برقرار می شود.

او توسعه تبادلات اقتصادی، رونق گردشگری، گسترش مراودات فرهنگی، تبادل تجربیات در زمینه صنایع‌دستی و افزایش تعاملات بین‌المللی را از رهاوردهای پیوند خواهرخواندگی ملایر با کوکند ازبکستان عنوان کرد.

معصوم علیزاده تاکید کرد: تفاهم خواهرخواندگی بین شهرهایی امضا می‌شود که نوعی وجه تشابه و همسانی از قبیل ویژگی‌های باستان‌شناختی، تاریخی، فرهنگی، نمادها مشترک و غیره با یکدیگر داشته باشند تا از ظرفیت‌های یکدیگر برای پیشبرد اهداف خاص علمی، فنی، گردشگری و نظایر آن استفاده کنند. پیمان‌های خواهرخواندگی ظرفیت لازم را برای مشارکت در شهرها فراهم می‌کند که این امر باعث توسعه پایدار شهرهای درگیر می‌شود.

معصوم علیزاده گفت: پیمان خواهرخواندگی در تغییر سطح فرهنگی دو شهر خواهرخوانده و تبادل فرهنگ‌ها نقش بسزایی دارد که در این بین برخی از شهرهای خواهرخوانده هرساله با برگزاری مسابقه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف به پیش برد این هدف کمک بسیاری می‌کند. منفعت‌هایی که پیمان‌های خواهرخواندگی به دنبال دارد، باعث گرایش شهرها برای ایجاد این پیوندها شده است.

او به ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی شهر کوکند(خوقند) اشاره کرد و گفت : شهری در ازبکستان امروزی است که شمار مردمان آن در سرشماری سال ۱۹۹۹ میلادی، ۱۹۲هزار و ۵۰۰ نفر بوده‌ و در دره فرغانه مرکز واحه‌ای پربار و آبیاری شده در ۲۲۸ کیلومتری جنوب خاوری تاشکند، ۱۱۵ کیلومتری باختر اندیجان و ۸۸ کیلومتری فرغانه واقع شده‌ است. این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز داد و ستد در آسیای میانه است و بر پیوندگاه خطوط آهن قرار دارد و صادرات آن ابریشم و پنبه است، چشمگیرترین بنای آن، کاخ خان‌های پیشین خوقند است . 

این مقام مسئول همچنین گفت: ملایر در ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ به عنوان شهر ملی منبت به ثبت رسید و در نهم دی‌ماه ۱۳۹۸ با تایید شورای جهانی صنایع دستی، موفق به کسب عنوان شهر جهانی مبلمان منبت شد.

معصوم علیزاده به شهر جهانی ملایر اشاره کرد و گفت: ملایر در حال حاضر تولیدکننده بیش از ۷۰ درصد مبلمان منبت کشور است و بیش از ۹هزار منبت‌کار ماهر و فعال دارد، بیش از ۲۵هزار نفر در حوزه مبل و منبت ملایر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می‌کنند و بیش از پنج هزار واحد فروشگاهی در این شهرستان فعال است.

او عنوان کرد: قدمت شهر جهانی مبلمان منبت به سال‌های دور پیش برمی‌گردد، قدیمی‌ترین سند مربوط به منبت در شهرستان ملایر، درب‌های امامزاده سام و هام متعلق به سال ۱۲۹۷ هجری قمری است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402070600310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha