همیاری انجمن‌های میراث‌فرهنگی در پیشبرد اهداف توسعه گردشگری پایدار روستا نقش‌آفرینی می‌کند/ تشکیل 32 انجمن میراث‌فرهنگی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار گفت: زنجیره همکاری و همیاری انجمن‌های میراث‌فرهنگی با توجه به اهمیت موضوع و ظرفیت‌ها و فرصت‌های سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیشبرد اهداف توسعه پایدار روستا نقش‌آفرینی می‌کند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، نخستین نشست تخصصی انجمن میراث‌فرهنگی و توسعه گردشگری روستایی سبزوار با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه و  رئیس کارگروه میراث‌فرهنگی شهرستان سبزوار، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری، رئیس اداره ثبت و حرایم آثار تاریخی معاونت میراث‌فرهنگی  اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل و مسئول انجمن‌های میراث‌فرهنگی و  مسئول  امور برنامه‌ریزی توسعه گردشگری روستایی اداره‌کل همزمان با هفته گردشگری روز شنبه 8 مهرماه 1402 برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سبزوار در حاشیه نشست گفت: هدف این نشست آگاه‌سازی و آشناسازی با ساختار تشکیلاتی و وظایف انجمن‌های میراث فرهنگی بود که نقش موثری  و مهمی در توسعه گردشگری روستاها دارد.

حسنعلی حبیب‌پور ادامه داد: شناسایی، معرفی، حفاظت از مواریث فرهنگی و توسعه گردشگری و ترویج صنایع‌دستی نقش بسزایی در اقتصاد معیشتی خانوار دارد و انتظار می‌رود که زنجیره همکاری و همیاری انجمن‌های میراث‌فرهنگی با توجه به اهمیت موضوع و ظرفیت‌ها و فرصت‌های سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیشبرد اهداف توسعه پایدار روستا نقش آفرینی کند.

حسین ابراهیمی کردیانی معاون استاندار و فرماندار سبزوار در این مراسم گفت: یکی از اضلاع توسعه تحول روستایی شهرستان، گردشگری است که برای بهره‌مندی از این فرصت در برخی از روستاها ظرفیت‌هایی ایجاد شده است.

او افزود: برندسازی و معرفی این ظرفیت در حوزه گردشگری و سوغات یکی از الزامات توسعه گردشگری شهرستان سبزوار است.

همچنین رضا یوسفی مسئول انجمن‌های میراث‌فرهنگی خراسان رضوی در ادامه گفت: مشارکت مردم در اولویت برنامه‌های حفظ و احیای میراث‌فرهنگی قرار دارد و با توجه به تعداد زیاد آثار ثبتی شهرستان سبزوار بدون همراهی مردم که وارثان اصلی میراث‌فرهنگی هستند، ممکن نیست.

او ادامه داد: تشکیل 32 انجمن میراث‌فرهنگی در روستاهای این شهرستان نشان‌دهنده میزان مشارکت بالای مردم و علاقه‌مندی آن‌ها به حوزه میراث‌فرهنگی است.

همچنین محمود طغرایی رئیس اداره ثبت و حرایم آثار تاریخی معاونت میراث‌فرهنگی  اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: میراث‌فرهنگی متعلق به همه مردم است و باید مردم در خصوص حفاظت از میراث‌فرهنگی به عنوان میراث‌بانان اصلی عنصر از مطالبه‌گری کرده و در این امر منفعل نباشند.

او ادامه داد: در حوزه فرهنگی سبزوار بزرگ بیش از 300 اثر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و پیش‌بینی‌ می‌شود که هنوز بیش از 200 اثر دیگر می‌تواند به این فهرست اضافه شود.

حسن گیاهی مسئول  امور برنامه‌ریزی توسعه گردشگری روستایی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز گفت: گردشگری روستایی و حفاظت از بافت‌های تاریخی به‌هم پیوسته است و در یک مسیر قرار دارد، با حفاظت از بافت‌های تاریخی روستاها زمینه توسعه گردشگری روستایی نیز فراهم می‌شود.

همیاری انجمن‌های میراث‌فرهنگی در پیشبرد اهداف توسعه گردشگری پایدار روستا نقش‌آفرینی می‌کند/ تشکیل 32 انجمن میراث‌فرهنگی

انتهای پیام/

کد خبر 1402070900543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha