برنامه‌ریزی ایران برای لغو روادید با ۶۸ کشور/ سفر گردشگران خارجی ‌با خودروی شخصی/ ‌مصوبه مهم دولت به‌نفع مردم

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به لزوم تسهیل تردد گردشگران خارجی تأکید کرد و گفت: لغو روادید ۶۸ کشور در دستور وزارت میراث فرهنگی است.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، علی‌اصغر شالبافیان روز ۷ مهرماه ۱۴۰۲ در مراسم افتتاحیه و مصاحبه با خبرنگاران در شانزدهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی و هفدهین دوره نمایشگاه ملی صنایع‌دستی اظهار داشت: از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون سال ۱۴۰۱، اعتبار مشخصی برای تحریک تقاضا و سفر به شهرهای زیارتی با اولویت اقشار نیازمندتر در نظر گرفته شد.

اسکان ارزان‌قیمت زائران در شهرهای زیارتی

وی گفت: در این راستا، ما طرحی را به دولت پیشنهاد دادیم که در صورت تخصیص اعتبارات بیشتر، توانایی اجرای این طرح به‌شکل فراگیر و پوشش‌دهی کل اقشار جامع را نیز داریم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه "باید به فکر اسکان ارزان‌قیمت زائران در شهرهای زیارتی باشیم" تصریح کرد: زائرسراها به‌عنوان یکی از مصادیق تأسیسات گردشگری موافقت اصولی آن صادر شده است و نخستین مورد آن در یکی از شهرها برای زائران اربعین حسینی(ع) انجام شد و در حال احداث است.

حمایت از سرمایه‌گذاران؛ افزایش ۶برابری سقف تسهیلات

وی تشریح کرد: همین‌طور با مصوبه دولت، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند که ظرفیت مراکز اقامتی خود را اعلام کنند و در اختیار مردم قرار دهند که تا به حال برخی دستگاه‌ها در سامانه جانا وزارت گردشگری ظرفیت مراکز اقامتی خود را اعلام کردند تا در مرحله بعدی این ظرفیت‌های خالی مراکز اقامتی دستگاه‌ها در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

شالبافیان در ادامه به لزوم به حمایت سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: یکی از موارد فارغ از موضوعاتی که انجام شده، افزایش سقف تسهیلات به سرمایه‌گذاران است؛ سقف تسهیلات یک سال اخیر که به سرمایه‌گذاران داده شده ۶ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که مبلغ اختصاص‌یافته در سال ۹۹، حدود ۹۹۰ میلیارد تومان بوده است و این نشان‌دهنده آن است که رقم تسهیلات رشد ۶برابری داشته است.

سهم ۱۰درصدی تسهیلات گردشگری

شالبافیان اضافه کرد: سهم تسهیلات گردشگری از دو درصد از کل اعتبارات کشور به ۱۰ درصد افزایش داشته است، البته این میزان کافی نیست و تقاضای سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه گردشگری بیشتر از این است و به دولت محترم درخواست داده‌ایم و امیدواریم دولت بیشتر حمایت کند تا بیشتر از این سرمایه‌گذاران پشتیبانی کنیم، البته مصوبه‌های حمایتی خوبی از سوی دولت در زمینه اختصاص زمین برای ساخت تأسیسات گردشگری ارائه شده است، یکی از این مشوق‌ها این است واگذاری زمین به‌قیمت کارشناسی بدون محاسبه اعتبار ارزش افزوده ناشی از سرمایه‌گذاری است که این مشوق بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران است.

لغو روادید ۶۸ کشور در دستور کار

وی در ادامه گریزی به برنامه‌ریزی وزارت گردشگری برای جذب گردشگران خارجی زد و گفت:  طرحی تحت عنوان ورود تسهیل ورود گردشگران خارجی تحت عنوان سه محور انجام دادیم؛ مورد نخست این طرح تسهیل تردد گردشگران خارجی از طریق لغو روادید است. لغو روادید کشور عراق، لغو روادید کشور روسیه و همین‌طور قرار گرفتن ایران در فهرست ۲۰ کشور مورد تأیید کشور چین اجرا شده است. در کشور روسیه لغو روادید گروهی ۵ تا ۵۰ نفره صورت گرفته است که نخستین گروه روسی دوشنبه هفته گذشته وارد کشور شدند که البته این موضوع منوط بر آن است که از طریق آژانس‌های مسافرتی مورد تأیید بین دو کشور انجام گیرد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: لغو روادید ۶۸ کشور دیگر پیشنهاد داده شده است تا در وزارت امور خارجه و سایر نهادها بررسی شود و قطعاً پس از بررسی فرآیندها، تعداد کشورها در زمینه لغو روادید افزایش می‌یابد.

تردد گردشگران خارجی با خودروی شخصی

وی گفت:  محور دوم تسهیل تردد گردشگران خارجی با خودروی شخصی است که طی چند روز گذشته به‌صورت نمادین از کشور عراق این موضوع اجرایی شد و کشورهای دیگری هم به این طرح اضافه خواهند شد تا از طریق گرجستان و ارمنستان به کشور بتوانند اضافه شوند.

شالبافیان به محور سوم طرح تسهیل تردد گردشگران خارجی اشاره کرد و افزود: محور سوم تسهیل تردد تقویت حمل‌ونقل هوایی است که این موضوع در نخستین جلسه شورای‌عالی میراث فرهنگی و گردشگری که با حضور ریاست محترم جمهور برگزار خواهد شد، ارائه خواهد شد تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070900566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha