دید و نگاه در عکاسی بسیار مهمتر از  دوربین و لنز  است/ در عکاسی سفر باید به فرهنگ های مختلف احترام گذاشت

به مناسبت هفته گردشگری نشست «عکاسی سفر» در سالن کنفرانس مجموعه نیاوران برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این نشست با حضور هنرمند عکاس داوود وکیل زاده، بیژن مقدم مدیر این مجموعه و جمع دیگری از علاقه مندان تشکیل شد.

وکیل زاده اظهار داشت: نشست حاضر محصول تجربیات شخصی من از ۲۲ سال سفر و ۴۰ سال کار هنری است. این فالیت ها موجب شد دید کاملی از هنر کسب کنم و چون به تاریخ و فرهنگ کشور علاقه مند بودم به سمت عکاسی سفر کشیده شدم.

او با بیان اینکه عکاسی از دو بخش تشکیل شده، توضیح داد: بخش نخست «سخت افزار» (همچون دوربین و لنز) و «نرم افزار» (همچون فتوشاپ و سایر نرم افزارهای ویرایش عکس) و بخش دوم «دید» (یعنی مبانی هنر) و «نگاه» (همچون ژانر، سبک و تفکر عکاس) است.

او ادامه داد: متاسفانه در ایران بیشتر بر روی دوربین و لنز مانور داده می شود و گویی اگر اینها را داشته باشیم، بنابراین عکس خوبی داریم و در فضای مجازی هم بسیار به چشم می خورد؛ این در حالی است که کسی نمی پرسد تو چه دیدی و چه می خواهی ثبت کنی؟

او گفت: دید و نگاه در عکاسی بسیار مهمتر از  دوربین و لنز  است و از این طریق می توان عکاس حرفه ای را از عکاس آماتور تشخیص داد؛ چون عکاس حرفه ای نگاه و مفهوم را منتقل می کند.

وکیل زاده اولین مولفه عکاسی سفر را حس و انگیزه و روحیه و کاراکتری ای که لازمه انجام این کار است دانست.

 او اظهار داشت: برای عکاسی سفر باید عاشق بود تا حس منتقل شود؛ و تمام لوازم یک عکاس سفر باید به گونه ای باشد که آمادگی حضور در هر شرایطی داشته باشد.

او ادامه داد: اولویت یک عکاس، نگاه و دید شخصی او است. اشکالی ندارد که از نگاه عکاسان خوب الهام گرفته شود اما نباید تقلید صورت گیرد، چون به خود لطمه می زنیم و رشد نمی کنیم.

او تصریح کرد: توجه به فرهنگ مناطقی که می خواهیم حضور پیدا کنیم بسیار مهم است و هنگام عکاسی سفر باید به فرهنگ های مختلف احترام بگذاریم.

او درخصوص نکات مهم برای عکاسی سفر گفت: برای سفر متتظر کسی نباشید؛ و سفر باید هدفمند باشد. دوربینی انتخاب شود که مناسب سفر باشد و عکاس باید دوربین خود را به خوبی بشناسد.

او تاکید کرد: ویرایش عکس ها باید به اندازه باشد و از افکت های شدید استفاده نشود تا از اصل مطلب دور نشویم. همچنین عکاس آمادگی جسمانی خود را حفظ کند تا بتواند در سفر و طبیعت راه برود.

وکیل زاده با بیان اینکه در عکاسی سفر دو جنبه را همیشه لحاظ می کند، توضیح داد: نخست خود را جای توریست خارجی می گذارم که می خواهد با فرهنگ و جاذبه آشنا شود، سپس نگاه خودم که می خواهم چه چیزی ثبت کنم را لحاظ کرده و با تلفیق این دو عکاسی می کنم.

او در پاسخ به سوالی که «چه زمانی عکاس صاحب سبک می شود؟» گفت: وضعیت هنر امروزه به شکلی نیست که کسی بتواند سبک خاص یا عحیبی ایجاد کند. امروز همه چیز به هم نزدیک شده و با یک حرکت کوچک می توان خود را جدا نمود، اما آنقدر چشمگیر نخواهد بود. هنر به مرحله ای رسیده که تا در هر ژانری با کمی خلاقیت و تغییرات می توان راه خود را از بقیه جدا کرد.

او تاکید کرد: در شناسنامه نویسی برای عکس ها، پیشنهاد می شود اطلاعات در همان صحنه ثبت شود تا بعدا با مشکل روبرو نشویم.

او خاطر نشان کرد: هرچه بیشتر سفر کردم بیشتر عاشق ایران و مردم ایران شدم.

همچنین در کنار این نشست نمایشگاهی از آثار هنرمند عکاس داوود وکیل زاده برپا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070900608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha