به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این نشست با حضور هنرمند عکاس داوود وکیل زاده، بیژن مقدم مدیر این مجموعه و جمع دیگری از علاقه مندان تشکیل شد.
وکیل زاده اظهار داشت: نشست حاضر محصول تجربیات شخصی من از ۲۲ سال سفر و ۴۰ سال کار هنری است. این فالیت ها موجب شد دید کاملی از هنر کسب کنم و چون به تاریخ و فرهنگ کشور علاقه مند بودم به سمت عکاسی سفر کشیده شدم.
او با بیان اینکه عکاسی از دو بخش تشکیل شده، توضیح داد: بخش نخست «سخت افزار» (همچون دوربین و لنز) و «نرم افزار» (همچون فتوشاپ و سایر نرم افزارهای ویرایش عکس) و بخش دوم «دید» (یعنی مبانی هنر) و «نگاه» (همچون ژانر، سبک و تفکر عکاس) است.
او ادامه داد: متاسفانه در ایران بیشتر بر روی دوربین و لنز مانور داده می شود و گویی اگر اینها را داشته باشیم، بنابراین عکس خوبی داریم و در فضای مجازی هم بسیار به چشم می خورد؛ این در حالی است که کسی نمی پرسد تو چه دیدی و چه می خواهی ثبت کنی؟
او گفت: دید و نگاه در عکاسی بسیار مهمتر از دوربین و لنز است و از این طریق می توان عکاس حرفه ای را از عکاس آماتور تشخیص داد؛ چون عکاس حرفه ای نگاه و مفهوم را منتقل می کند.
وکیل زاده اولین مولفه عکاسی سفر را حس و انگیزه و روحیه و کاراکتری ای که لازمه انجام این کار است دانست.
او اظهار داشت: برای عکاسی سفر باید عاشق بود تا حس منتقل شود؛ و تمام لوازم یک عکاس سفر باید به گونه ای باشد که آمادگی حضور در هر شرایطی داشته باشد.
او ادامه داد: اولویت یک عکاس، نگاه و دید شخصی او است. اشکالی ندارد که از نگاه عکاسان خوب الهام گرفته شود اما نباید تقلید صورت گیرد، چون به خود لطمه می زنیم و رشد نمی کنیم.
او تصریح کرد: توجه به فرهنگ مناطقی که می خواهیم حضور پیدا کنیم بسیار مهم است و هنگام عکاسی سفر باید به فرهنگ های مختلف احترام بگذاریم.
او درخصوص نکات مهم برای عکاسی سفر گفت: برای سفر متتظر کسی نباشید؛ و سفر باید هدفمند باشد. دوربینی انتخاب شود که مناسب سفر باشد و عکاس باید دوربین خود را به خوبی بشناسد.
او تاکید کرد: ویرایش عکس ها باید به اندازه باشد و از افکت های شدید استفاده نشود تا از اصل مطلب دور نشویم. همچنین عکاس آمادگی جسمانی خود را حفظ کند تا بتواند در سفر و طبیعت راه برود.
وکیل زاده با بیان اینکه در عکاسی سفر دو جنبه را همیشه لحاظ می کند، توضیح داد: نخست خود را جای توریست خارجی می گذارم که می خواهد با فرهنگ و جاذبه آشنا شود، سپس نگاه خودم که می خواهم چه چیزی ثبت کنم را لحاظ کرده و با تلفیق این دو عکاسی می کنم.
او در پاسخ به سوالی که «چه زمانی عکاس صاحب سبک می شود؟» گفت: وضعیت هنر امروزه به شکلی نیست که کسی بتواند سبک خاص یا عحیبی ایجاد کند. امروز همه چیز به هم نزدیک شده و با یک حرکت کوچک می توان خود را جدا نمود، اما آنقدر چشمگیر نخواهد بود. هنر به مرحله ای رسیده که تا در هر ژانری با کمی خلاقیت و تغییرات می توان راه خود را از بقیه جدا کرد.
او تاکید کرد: در شناسنامه نویسی برای عکس ها، پیشنهاد می شود اطلاعات در همان صحنه ثبت شود تا بعدا با مشکل روبرو نشویم.
او خاطر نشان کرد: هرچه بیشتر سفر کردم بیشتر عاشق ایران و مردم ایران شدم.
همچنین در کنار این نشست نمایشگاهی از آثار هنرمند عکاس داوود وکیل زاده برپا شد.
انتهای پیام/
نظر شما