جشن ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در تلاشیم به مناسبت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ جشنواره باشکوهی در این مکان برگزار کنیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان با اعلام این خبر افزود: برای بازگشایی درهای این کاروانسرا بر روی علاقه‌مندان در حال پیگیری و تعامل با مالک این بنا هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: این کاروانسرا با پیگیری‌های دو ساله به عنوان یکی از آثار تاریخی جهان در فهرست یونسکو به ثبت رسیده و در سال‌های گذشته در چندین مرحله مرمت‌های اضطراری آن انجام شده است.

مرزبان ادامه داد: کاروانسرای باغ شیخ یا کاروانسرای عبدالغفار خان دومین اثر ثبت شده استان مرکزی در فهرست جهانی است و  ثبت جهانی این اثر تاریخی، اتفاقی بسیار مهم برای استان و شهرستان ساوه است.

او گفت: در نظر داریم با همکاری ادارات، اهالی و دهیاران روستاهای احمدآباد و باغ شیخ جشنی را به مناسبت ثبت جهانی در ۲۳ مهر سال جاری با حضور مردم منطقه برگزار کنیم و لوح ثبتی جهانی را به مالکان تقدیم کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه تا کنون جلسات مختلفی برای رفع اختلافات حقوقی بین مالکان با همکاری فرمانداری برگزار شده است، افزود: امیدواریم به زودی با بخش خصوصی این مشکل برطرف تا با گشایش درها کاروانسرا آماده بازدید عموم و علاقه‌مندان شود.

مرزبان ادامه داد: کاروانسرای باغ شیخ از بناهای دوره قاجار است که علاوه بر فضای کاروانسرا، دارای یک آب انبار، حسینیه و محراب است که در چهاردهم مهر سال ۱۳۵۴ خورشیدی به شماره ۱۱۵۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

او بیان کرد: کاروانسراها در ایران حداقل از دوره هخامنشی نقش ویژه ای داشته و نقش عملکردی و کارکردی خود را  بخصوص در ارتباط با راه بزرگ شاهی یا راه بزرگ خراسان در دوره‌های بعدی یعنی دوره اشکانی، ساسانی و بعدها در تمام طول دوره اسلامی حفظ کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در استان مرکزی تعداد ۲۰ کاروانسرا شناسایی شده که قدیمی ترین آنها مربوط به دوره آل بویه و جدیدترین مورد آن مربوط به اواخر دوره زندیه است و از این تعداد تاکنون تعداد ۱۱ کاروانسرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071000665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha