مرمت بازار تاریخی ساوه آغاز شد

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ساوه گفت: مرحله جدید مرمت بازار تاریخی ساوه با هفت میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده، آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، رضا ایاز امروز پنج‌شنبه  9 شهریور 1402 اظهار کرد: در این مرحله اصلاح و مرمت قستهای فرسوده و بخشی از سقف راسته بازار و همچنین کاهگل و اندود تیمچه نبوی زاده انجام می‌شود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه اضافه کرد: مرمت بازار تاریخی ساوه از چند سال گذشته آغاز شده که امسال اعتبار تخصیص آن با بیش از ۲ برابر از سه میلیارد ریال پارسال به هفت میلیارد ریال رسیده است.

ایاز با بیان اینکه بازار تاریخی ساوه متعلق به دوره صفوی است، اضافه کرد: به علت قدیمی بودن کانل تاسیسات زیرساختی از جمله شبکه توزیع برق، آب و گاز کف بازار بهسازی کف و کانال برای جلوگیری از حوادث احتمالی ضروری است.

او گفت: مقرر بود شهرداری ساوه در راستای مسوولیت‌های اجتماعی خود نسبت به این مهم اقدام کند که علی رغم تلاش‌های صورت گرفته تاکنون این برنامه اجرا نشده است.

مجموعه تاریخی بازار ساوه مربوط به دوره صفوی است، امتداد این بنا از شمال به خیابان امام خمینی (ره) و از جنوب در میدان انقلاب واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بازار حدود ۶۰۰ متر طول دارد و در آن انواع حجره‌ها با انواع شغل‌ها مشغول به کسب و کار هستند. بازار تاریخی ساوه دارای چند دالان، مسجد، چهارسو و تیمچه است و در انتهای جنوبی بازار و در میدان انقلاب، مسجدی به چشم می‌خورد به نام مسجد انقلاب که بسیار بزرگ و دیدنی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060900685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha