ایجاد محدودیت ورود به محیط کتیبه‌های گنجنامه

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: بدنبال تعرض یک فرد به کتیبه‌های گنجنامه با حضور بر روی دیواره آن، ایجاد شرایط مناسب برای حفاظت بهتر از کتیبه‌های گنجنامه همدان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، اتابک صفری تورج گفت: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به استقرار راهنما در مکان کتیبه‌ها و ادامه نرده کشی محوطه با همکاری شهرداری اشاره کرد. 

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی همدان اظهار کرد: در بازدیدهای اخیر انجام شده از سوی مسوولان از کتیبه‌های گنجنامه مقرر شد با توجه به وجود عرصه و حریم این بنای تاریخی، نرده کشی محوطه تا پیرامون کتیبه‌ها ادامه یابد و برای ورود بازدیدکنندگان محدودیت ایجاد کند تا کسی وارد محیط کتیبه نشود.

صفری  گفت: ارتفاع نرده‌های حفاظت کننده از کتیبه‌ها باید به اندازه نرده‌های موجود در پیرامون باشد، زیرا براساس ضوابط عرصه و حریم آن مکان هر گونه حصار کشی در عرصه کتیبه‌های گنجنامه ممنوع است و اگر ارتفاع نرده‌ها بالاتر باشد خود ما برخلاف ضوابط عرصه و حریم آن مکان اقدام کرده ایم.

صفری، پدیده وندالیسم یا رفتارهای تخریب‌گرانه را در آثار تاریخی دارای سابقه دانست و اظهار کرد: نکته مثبت این موضوع حساسیتی است که رسانه ها به رفتار تخریبی نشان دادند و میراث‌فرهنگی از این حساسیت پشتیبانی می‌کند زیرا منتهی به فرهنگ سازی می‌شود تا این رفتارها تکرار نشود.

این مسئول اظهار کرد: کتیبه‌های سنگی از دوره ایجاد تا چند دهه دارای فرسایش تندی هستند و بعد از آن این فرسایش کند می‌شود و خود را با شرایط اقلیمی و آب و هوایی آن منطقه تطبیق می‌دهند و روند فرسایش کند می‌شود.

صفری ادامه داد: کتیبه های گنجنامه هم اکنون فرسایشی ندارند مگر اینکه در معرض حوادث قهری، سیل یا زلزله آسیب زا قرار گیرد وگرنه در شرایط عادی روند فرسایش سپری آنها شده است.

او گفت: خوشبختانه در زمان ایجاد این اثر تمام شرایط جوی از قبیل آفتاب گیری، تناسب با شرایط اقلیمی همدان سنجیده شده و در نظر گرفته شده که در ماندگاری اثر کمک کننده بوده است.

صفری اظهار کرد: هم اکنون هرگونه اقدامات حفاظتی مانند نصب محافظ شیشه، یا ایجاد سایه بان، و هر گونه حفاظت برای کتیبه ها انجام شود یک تغییر شرایط اقلیمی برای کتیبه بوجود می آوریم که خود این تغییر از قبیل شیشه با حبس رطوبت، به اثر شوک وارد می‌کند و موجب می شود که روند فرسایشی اولیه زمان ایجاد دوباره برقرار شود و برهمین اساس نیازی به انجام اقدام فیزیکی در شرایط فعلی نیست و براساس رایزنی با پژوهشگران، آنها نیز بر همین عقیده هستند و نصب نرده کفایت می کند و میراث‌فرهنگی پیشنهاد داد که با همکاری سرمایه گذار تله کابین و یا منطقه نمونه گردشگری گنجنامه یک راهنمای گردشگری در آن مکان مستقر شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071300891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha