برپایی چهارمین نمایشگاه انفرادی راستین مولایی زاده با عنوان «رِگولوس» در کاخ موزه نیاوران

به مناسبت هفته جهانی فضا و هفته ملی کودک، چهارمین نمایشگاه انفرادی راستین مولایی زاده با عنوان "رِگولوس" در کاخ موزه اختصاصی نیاوران برپا شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از  روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این نمایشگاه ۱۶ اثر نقاشی که روایتگر پروسه پرتاب فضاپیماها و جزئیات پرتابگرها هستند و توسط نابغه اوتستیک خلق شده اند، درمعرض دید قرار گرفته است.

رِگولوس عنوان یکی از چهار ستاره سلطنتی پرشیا است و آثار راستین، ترسیم بی مهابایی از اقتدار فتح فضا و تاریخچه سودای عزیمت به کهکشان است.

راستین مولایی زاده دی ماه ۱۳۹۱، در تهران متولد شد. کودکی بسیار شاد ولی با تاخیرهای رشد حرکتی و کلامی. در دو سال و هشت ماهگی تشخیص PDD NOS (اوتیسم ناشناخته) گرفت و بلافاصله تراپی های او شروع شد. 
راستین از سه سالگی تجربیات بسیار متنوعی برای دست ورزی در خانه داشت و امکانات وسیعی در این خصوص در اختیارش قرار گرفت و طی مدت کوتاهی به رابطه هندسی اشیا علاقه نشان داد و با هر شکل هندسی به چیدمانی خلاقانه دست یافت. 
پس از آن با گِل و خمیر، اشکال مورد علاقه اش که عموماً ستاره دریایی، عروس دریایی، ماهی و زیردریایی بود را ساخت و در چهار سالگی شروع به نقاشی روی سطح تمامی دیوارهای خانه کرد. مرحله بعدی، نقاشی با ماژیک روی کل سطوح سرامیک خانه بود و بعد از شش ماه شروع به نقاشی روی کاغذ کرد. 
سوژه های آثارش متنوع‌ تر شدند و قلعه های متنوع هم به تصاویرش اضافه شد. در شش سالگی به شاتل فضایی علاقه مند شد و این سرآغاز اشتیاق بی پایانش به فناوری فضایی شد.
به این ترتیب مستندهای علمی فضانوردی و پروسه پرتاب، جزو برنامه های ثابت مورد علاقه اش بود و کتاب های بسیاری هم با تصاویر مرتبط در اختیارش قرار داده شد. 
راستین به جز طراحی، علاقه وافری به ساخت پرتابگرها داشت و با لِگو، مقوا، قوطی و هر ابزاری که این فضا را برایش تداعی می کرد، به ساخت سه بعدی آن می پرداخت. 
علایق راستین محدود اما افراطی بود و تِم کلیه علایقش علمی بود. با مهندسی معکوس سعی در شناخت مکانیسم اسباب بازی هایش داشت و بی وقفه در حال طراحی و ساخت آن ها بود. 
در هفت سالگی دروس مدرسه را در خانه سپری کرد و با اشتیاق وصف ناپذیری در یک پژوهش سرای مجهز در مشهد دوره های روباتیک و نجوم و آزمایشگاه‌ های علمی را در کنار کلاس زبان آغاز کرد.
اولین نمایشگاه انفرادی او در خرداد ۱۴۰۲ در هنرخانه درخت در مشهد با عنوان "آپورچونیتی"، دومین نمایشگاه انفرادی در تیرماه ۱۴۰۲ در هنرخانه بن بست در مشهد با عنوان "سیارک نادری ۵۵۱۵" و سومین نمایشگاه انفرادی در شهریور ماه ۱۴۰۲ در گالری کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد با عنوان "پولاریس" برگزار شدند.
نمایشگاه یاد شده از تاریخ ۱۲ تا ۲۱ مهرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۹ تا ۱۶ در کاخ موزه اختصاصی نیاوران میزبان علاقه مندان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071300906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha