باید با کشورهای همسایه مناسبات گردشگری را تقویت کنیم/ اشتراکات زیادی با کشور آذربایجان داریم

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: ما باید با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه که قرابت فرهنگی دارند گردشگری خود را تقویت کنیم.

به گزارش میراث آریا، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی در حاشیه پنجمین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو و در بازدید از موزه باستان‌شناسی مجموعه جهانی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی در جمع خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: هدف کلی از انتخاب پایتخت گردشگری به دلیل اهمیتی است که به لحاظ غنای فرهنگی و تاریخی و طبیعی برای برگزاری چنین اجلاس‌هایی وجود دارد که ارتباط گردشگری را بین کشورها تقویت می‌کند. این اقدامات در حوزه معرفی کشورها و قطب‌های گردشگری به سایر ‌کشورها انجام می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: امروز اردبیل بیشتر از گذشته شناخته شده، کشورها از نزدیک می‌آیند این شهر را می‌بینند و اطلاع رسانی می‌کنند و کمیته‌های مختلف تخصصی در این زمینه تشکیل می‌شود و تصویرهای مختلفی از این استان تولید می‌شود و به تدریج که در کشورهای عضو اکو منعکس شود با مزیت‌های گردشگری بیشتر آشنا می‌شوند البته خود کشورها به دلیل این رویداد سرمایه‌گذاری خاصی می‌کنند و بر روی این موضوع تمرکز می‌کنند که نهایتا موجب تقویت گردشگری می‌شود.

مهندس ضرغامی اظهار کرد: ما باید با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه که قرابت فرهنگی دارند گردشگری خود را تقویت کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی بیان کرد: امروز در اردبیل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را می‌بینید که ثبت جهانی شده و مربوط به دوره تاریخ تمدن بشری دوره صفوی است. مردم همه دنیا حق دارند این اثر را ببینند نه تنها به لحاظ معماری، مهندسی و هنر معماری ایران بلکه به دلیل فرهنگ ناملموس آن ارزشمند است.

او ادامه داد: تلاش می‌کنیم تسهیلاتی را ایجاد کنیم مردم بتوانند از ظرفیت‌های گردشگری کشورهای دیگر استفاده کنند به همین دلیل به دنبال لغو روادید و به دنبال تسهیلات به ویژه در حوزه گردشگری زمینی هستیم تا بتواند چند کشور را در بر بگیرد.

مهندس ضرغامی افزود: اتفاق خوبی که در نشست امروز انجام شد حضور کشور آذربایجان بود. روابط خوب و قرابت‌ها و اشتراکات زیادی با کشور آذربایجان داریم. بخش مهمی از گردشگران خارجی از کشور آذربایجان به ایران می‌آیند. متقابلا ایرانی‌ها علاقه‌مند به سفر به آذربایجان هستند. مهم‌ترین مشکلی که امروز با آن مواجه شدیم بسته بودن مرزها از طرف کشور آذربایجان است. من در سخنرانی خودم از همه کشورها درخواست کردم با توجه به اهمیتی که گردشگری دارد، سعی کنند راه گردشگری همیشه باز بماند. اگر این اتفاق بیفتد، خیلی از مشکلات و سوتفاهم‌ها دیپلماتیک برطرف می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی گفت: متاسفانه الان راه ورود گردشگران آذربایجانی به ایران مدت‌هاست بسته شده است. می‌دانم مردم آذربایجان چه قدر علاقه‌مند برای سفر به ایران هستند.

او ادامه داد: همکاران ما در حوزه گردشگری در کشور آذربایجان و سایر کشورهای عضو اکو تلاش کنند مرزها را به سوی گردشگران ایرانی و آذربایجان باز کنند تا هر دو کشور و ملت از مزیت‌های گردشگری هم استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071300918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha