فاز سوم عملیات مرمت سرای نوذری استان مرکزی آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز سومین مرحله عملیات مرمت سرای نوذری در بازار تاریخی اراک خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی  گفت: مرمت سرای نوذری در سه مرحله با اعتباری بالغ بر 960 میلیون تومان در دستور قرار گرفته بود که دو مرحله از این مرمت شامل بخشی از عملیات این مرحله مرمت و نوسازی چند تاق و تویزه و تعویض آجرهای فرسوده، اجرای طاق و تویزه حجرات، مرمت و نوسازی رواق‌ها با استفاده از الگوی سنتی انجام شده است و سومین مرحله آن آغاز شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: برای انجام این مرحله از مرمت بنای تاریخی سرای نوذری،  زدودن لایه‌های چربی، پاکسازی مواد رنگی از سطوح چربی، مرمت درب و پنجره‌ها، بندکشی و پاکسازی بدنه در دستور کار قرار گرفته است که از طریق مناقصه عمومی توسط پیمانکار واجد شرایط  انجام خواهد شد.

او مجموعه بازار را ستون فقرات اصلی بافت تاریخی اراک دانست و افزود: بافت تاریخی سلطان آباد (اراک) به لحاظ نوع و نیز ساختار شبکه واگذاری و دانه‌بندی یک بافت شطرنجی محسوب می‌شود که دو خیابان اصلی در طرفین مجموعه بافت در جهت شمالی- جنوبی قرار گرفته و 7 گذر فرعی در جهت شرقی - غربی به آن را قطع می‌کنند.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402071601068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha