نشست هم‌اندیشی فعالان میراث‌فرهنگی قزوین برگزار شد

در راستای هم‌فکری و همراهی برای برگزاری شایسته دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی به میزبانی قزوین، جمعی از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری در یک نشست صمیمی با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل حوزه هنری استان نقطه‌نظرات خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد ملی در قزوین مطرح کردند.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین،   در این نشست که شامگاه روز شنبه ۱۶ مهر در عمارت هنر واقع در بنای تاریخی سردار مفخم برگزار شد، علیرضا خزائلی ضمن تبیین اهداف برگزاری این جشنواره گفت: معرفی شایسته قزوین قطعا مهمترین هدف مجموعه مدیریت استان برای میزبانی این رویداد ملی است و این جشنواره باید باعث دیده شدن قزوین و افتخارآفرینی برای قزوینی‌ها شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: با حضور دکتر دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در قزوین تصمیم گرفته شد که استان در سال جاری میزبان این جشنواره باشد و با این فرصت ارزشمند می‌توانیم ظرفیت‌های منحصر به فرد تاریخی و فرهنگی قزوین را به تصویر بکشیم تا غفلت‌ موجود در معرفی این ظرفیت‌ها جبران شود.

او با بیان اینکه جشنواره باید با چاشنی قزوین برگزار شود، افزود: رویکرد مردمی و ایجاد نشاط، تم اجتماعی این جشنواره است و به واسطه اینکه این جشنواره مصوبات ملی دارد برای هرچه بهتر و با شکوه تر برگزار شدن آن نیاز به همراهی  فعالان حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری داریم.

در ادامه محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری قزوین اظهار کرد: اولین دور جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در یزد برگزار شده و دومین بار قزوین میزبان این جشنواره است که سعی داریم بتوانیم میزبانی شایسته‌ای را به عمل بیاوریم.

او افزود: ما پیشرفت را در سه بعد عبرت‌ از گذشته، نقد وضع موجود و ترسیم آینده می‌بینیم و از ظرفیت‌های کنشگری حوزه هنری در بخش میراث‌فرهنگی برای گرفتن نتیجه بهتر در عرصه هنر می‌توان استفاده کرد.

در ادامه این دورهمی فعالان حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری نظرات خود را درباره هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد بیان کردند که مهمترین بخش‌ صحبت‌های آن‌ها در زیر آمده است:

محمدحسن سلیمانی، قزوین‌پژوه در این دورهمی اظهار کرد: هر اقدامی که در جهت باز معرفی داشته‌های تاریخی قزوین صورت گیرد؛ ارزشمند است که ما در این راستا تا به امروز توانسته‎ ایم ۱۱ برنامه محله‌گردی برگزار کنیم.

این قزوین پژوه خاطرنشان کرد: فعالان حوزه گردشگری باید تمام توان خود را برای معرفی ظرفیت‌های قزوین در این حوزه به کار بگیرند تا بتوانیم در مرحله اول قزوین را به مردم این استان بشناسانیم و نام قزوین را در حوزه گردشگری مطرح کنیم.

مهدیه میرناصری، مهندس معمار اظهار کرد: چون کودکانمان میراث‌دار ما هستند و باید ظرفیت‌ها گردشگری استان به قشر کودک و نوجوان معرفی شود و در این راستا تولید محتوا صورت گیرد.

ابوالفضل سروش‌مهر، فیلمساز قزوینی در ادامه بیان کرد: متأسفانه زیرساخت چنین جشنواره‌هایی در سطح ملی وجود ندارد و سایت ثبت‌نام در جشنواره همچنان مشکل دارد.

لیدا علی‌نژاد، راهنمای گردشگری خاطرنشان کرد: این جشنواره فرصت خوبی برای قزوین است تا با ارائه پکیج‌های گردشگری ظرفیت‌های این استان را به همگان معرفی کنیم.

الهام حاجی‌ملکی، مدیر خانه تاریخی زعیم عنوان کرد: ما قزوینی‌ها در حوزه معماری نیز دانشی ویژه داریم اما معرفی این دانش مورد غفلت قرار گرفته است. لهجه قزوین نیز لهجه شیرینی‌ است که باید این لهجه ترویج پیدا کند.

شیما کبیری، مسئول کمیته گردشگری آب قزوین تصریح کرد: اگرچه ما قزوینی‌ها این استان را به اسم شهر آب‌انبارها می‌شناسیم اما در کشور متأسفانه با این نام شناخته نشده‌ایم و در این حوزه غفلت‌های صورت گرفته است که نیاز است جبران شود، در این راستا نیز ما قصد داریم رویدادی تحت عنوان «کوک آب» به معنای اینکه بدون آب زندگی کوک نیست برگزار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071701156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha