جشنواره انگور کندوله و سیب سرتخت کرمانشاه برگزار شد/ استقبال چند هزار نفری گردشگران از جشنواره

نخستین جشنواره انگور کندوله و سیب سرتخت بخش دینور شهرستان صحنه در استان کرمانشاه برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، نخستین جشنواره انگور کندوله و سیب سرتخت روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه با حضور جمعی از مسئولان استان از جمله مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق، مدیرکل میراث‌فرهنگی، فرماندار صحنه و چند هزار گردشگر در روستای کندوله شهرستان صحنه برگزار شد. 

داریوش فرمانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه در این جشنواره اظهار کرد: تلاش می‌کنیم یک مکان باستانی در منطقه تاریخی دینور را تبدیل به یک سایت موزه کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه افزود: تحقق این مهم علاوه بر حمایت‌های مالی میراث‌فرهنگی، نیازمند همکاری و تامین اعتبار از سوی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان صحنه است.

او ادامه داد: به همین منظور در صورت تامین اعتبار کلنگ نخستین کاوش‌های باستان‌شناسی را در منطقه دینور بر زمین خواهیم زد.

فرمانی گفت: تپه کرتویج به عنوان نخستین سکونت‌گاه بشر در این منطقه باید با تبلیغات بهتر به گردشگران ایران و جهان معرفی شود.

او در ادامه با اشاره به وجود یک حمام تاریخی در روستای کندوله و لزوم مرمت و نگهداری آن به عنوان یکی از شاخصه‌های تاریخی این روستا افزود: یکی از متولیان این حمام حاضر است بخشی از اعتبار مورد نیاز برای مرمت این حمام کمک کند و اگر مابقی اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات شهرستان تامین شود، این حمام تاریخی به زودی مرمت خواهد شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه تصریح کرد: هدف از این جشنواره‌ها توسعه گردشگری روستایی به عنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌های میراث‌فرهنگی کرمانشاه است و برای استفاده از این ظرفیت تقویم رویدادهای گردشگری استان تنظیم و تدوین شده است و تلاش می‌کنیم این برنامه‌ها را به عنوان رویدادهای گردشگری کشور به ثبت ملی برسانیم.

او تصریح کرد: روستاهای سرتخت و کندوله با توجه به اینکه تولیدات انگور و سیب در آنها برند و دارای شهرت است، پیشنهاد من به بخشدار دینور، شورای روستا و دهیاران کندوله و سرتخت، ایجاد بازارچه فروش محصولات باغی است.

فرمانی گفت: نباید محصولات باغی از این روستاها خارج شود و ما نیز از این موضوعات را حمایت خواهیم کرد.

او افزود: شکل‌گیری این بازارچه ضمن سرازیر کردن گردشگران به منطقه و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی این روستاها را به کانون توجه تبدیل می‌کند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه گردشگری به عنوان محور توسعه استان مورد تاکید استاندار کرمانشاه است، گفت: یکی موارد مورد تاکید استفاده از ظرفیت مردم برای توسعه گردشگری است که یکی از مهم‌ترین جلوه‌های آن بحث جشنواره‌های گردشگری مردمی است. 

در این جشنواره که با مشارکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداری شهرستان صحنه و دهیاری روستاهای کندوله و سرتخت برگزار شد، در کنار برگزاری مراسم‌های آیینی و ایجاد فضای شاد برای گردشگران و برگزاری کارگاه‌های ترویجی توسط جهاد کشاورزی، غرفه‌های عرضه محصولات باغی و فراورده‌های تبدیلی و سیاه چادر عرضه غذاهای بومی و محلی برای عرضه به گردشگران دایر بود. 

در پایان این جشنواره از فعالان گردشگری استان در حوزه بوم‌گردی و تعدادی از باغداران نمونه تجلیل شد. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402072001324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha