گلفشان‌های جاسک ظرفیت بی‌نظیری در حوزه گردشگری سلامت

گلفشان یک پدیده طبیعی و دیدنی است که معمولا به صورت سیمای گنبدی شکل و در بعضی مواقع به صورت حوضچه‌ها یافت می‌شوند. این گلفشان‌ها مخلوطی از آب، گل و گاز هستند و کاربردهای زیادی از جمله جاذبه گردشگری، گل درمانی و استفاده در کوزه‌گری دارند.

میراث‌آریا: در استان هرمزگان قبلا فقط یک یا دو گلفشان بین جاسک و میناب شناسایی شده بود. در حال حاضر نزدیک 6 گلفشان در محدوده روستاهای گتان جاسک، توجک، شمبیران و بونچی شناسایی شده است. همچنین بزرگترین، زیباترین و مرتفع‌ترین گلفشان کشور معروف به آریانا دارای مخروطی با ارتفاع 73 متر از سطح زمین‌های اطراف در محدوده روستا گتان قرار دارد.

گلفشان‌های جاسک ظرفیت بی‌نظیری در حوزه گردشگری سلامت

دریاچه گلی نهان در روستای گتان وبونجی

پس از آریانا دومین گلفشان منطقه به نام گتان از نظر ارتفاع و حجم در فاصله یک کیلومتری و غرب گلفشان فوق قرار دارد. این گلفشان از نوع گنبدی - سپری با ارتفاع حدود 40 متر است و در قله آن دهان‌های با قطر 35 متر وجود دارد. نحوه‌ فعالیت و شیوه جوشش و خروج گل به صورت جوشش گل است که با صدای ویژه‌ای همراه است و این جوشش گل، در فاصله زمانی هر 4 دقیقه یکبار رخ می‌دهد و گل و آب آن بر روی دامنه گلفشان سرازیر می‌شود.

سومین گلفشان در سمت غرب گلفشان گنبدی، سپری فوق و با فعالیت دائمی قرار دارد. این گلفشان از سطح زمین حدود 2 متر ارتفاع دارد. فعالیت آن به صورت جوشش مکرر آب و گل بسیار رقیق است و از ضلع جنوبی آن به سمت بیرون جاری می‌شود. چهارمین گلفشان به صورت حوضچه‌ای مملو از آب و گل بوده و دارای قطری در حدود 10 متر بوده و ارتفاع آن 6 متر از سطح دریاست. دو گلفشان دیگر در میان بدلندهای منطقه واقع شده که دسترسی به آنها دشوار بوده، اما روانه‌های آنها از طریق دره‌های کور به بیرون از بدبوم‌ها هدایت می‌شوند.

 

گلفشان‌های جاسک ظرفیت بی‌نظیری در حوزه گردشگری سلامت

درمان با گل

استان هرمزگان ظرفیت‌های خوبی در زمینه گردشگری سلامت دارد که چشمه‌های گلفشان از جمله این جاذبه‌هاست. از این چشمه‌ها در سراسر دنیا برای گل‌درمانی استفاده می‌شود. در نمونه‌هایی مشابه در دیگر کشورها عملیات خاصی بر روی این گل‌ها انجام می‌شود تا قابل استفاده بر روی پوست باشد، اما ترکیب گل‌های ایران به گونه‌ای است که نیاز به هیچ تغییری ندارد. گل درمانی، یکی از شیوه‌های مرسوم در دنیاست.

خواص درمانی گلفشان‌ها ثابت شده است. در دنیا از گل آماده‌ای که از گل‌فشان‌ها بیرون می‌آید و حاوی مواد نفتی و گوگرد است، برای استحمام، شستشو و کمپرس گرم استفاده می‌شـود. زیرا این گلها دارای ترکیبات آلیآلی هستند و هر کدام خواص درمانی خود را دارند. به‌طور کلی این گل‌ها برای درمان بیماری‌هایی مانند دردهای مفاصل و ستون فقرات، سفتی مفاصل، بیماری‌های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی و بیماری‌های زنان بسیار سودمند هستند.

  

گلفشان‌های جاسک ظرفیت بی‌نظیری در حوزه گردشگری سلامت

راه دسترسی به عجیب‌ترین دیدنی استان

گل‌فشان‌های منطقه توجک، گزی و گتان در جنوب شرقی استان و در حد فاصل شهرستان میناب- جاسک در 72 کیلومتری بندر سیریک و در 11 کیلومتری روستای گتان در شهرستان جاسک واقع‌شده‌اند. مسیر بندرعباس- میناب- سیریک منتهی به روستای گتان، بهترین مسیر دسترسی به منطقه‌ای است که امکان مشاهده هر 4 دهانه گل‌فشان را فراهم می‌کند.

به گفته محلی‌ها از محل روستای گتان تا گل‌فشان حوضچه مانند، حدود 8 کیلومتر بوده که ماشین‌رو است و بعدازآن برای رسیدن به سه گل‌فشان دیگر باید مسیر تپه‌ماهورها را پیاده طی کرد که حدود 2 کیلومتر پیاده‌روی دارد. همچنین راه ارتباطی دیگر از مسیر بندرعباس- میناب- سیریک- گتان  منتهی به ساحل دریای عمان است که با وسیله نقلیه و حرکت در امتداد ساحل می‌توان به سه گل‌فشان دسترسی پیدا کرد. دراطراف این گلفشان‌های جاذبه‌های گردشگری به مانند کوه‌های مریخی، ساحل صخره ای، خور کوار، جزیره کوه فرهاد، پارک میر،ساحل صدفی نیز قرار دارند.

   

گلفشان‌های جاسک ظرفیت بی‌نظیری در حوزه گردشگری سلامت

گلفشان تداعی زمین زنده

گلفشان به ۲ دلیل می‌تواند بوجود بیاید، یکی فشارهای زمین شناختی که گل فشان‌های سرد را بجود می‌آورد و دیگری فعل و انفعالات آتشفشانی که باعث بوجود آمدن گل فشان‌های داغ می‌شود. این گلفشان‌ها گاهی فعال و گاهی غیر فعال هستند. وجود این پدیده در هرمنطقه‌ای نشان از آن است که احتمال رخداد زمین لرزه خفیف و گسل خوردگی وجود دارد بنابراین این امر باید در احداث ساختمان‌ها و سازه‌های ثابت، مانند پل‌ها لحاظ شود. همچنین گِل‌های خارج شده از آن‌ها می‌تواند تا حدی مشخص‌کننده وضعیت درونی زمین باشد. گلفشان‌ها به عنوان شاخص میدان‌های گازی و نفتی  شناخته شده‌اند و از آن‌ها برایپیش‌بینی وجود میدان‌های نفتی و گازی در اعماق زمین استفاده می‌شود.

  گزارش: الهه بابابی

انتهای پیام/

کد خبر 1402072201400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha