کاروان‌سرای افضل شوشتر، میزبان نشست خوزی‌ها / میراث زبانی خوزی‌ دیجیتال می‌شود

در نشست خوزی‌ها در زمینه جمع‌آوری واژگان و گویش محلی خوزی و انتشار آن به صورت دایرةالمعارف دیجیتالی تصمیم‌گیری شد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، نشست خوزی‌ها، سه‌شنبه یازدهم مهرماه 1402 در کاروان‌سرای افضل شوشتر برگزار شد. در این نشست که با حضور جمعی از نویسندگان، محققان و فرهیختگان استان خوزستان برگزار شد در زمینه جمع‌آوری واژگان و گویش محلی خوزی و انتشار آن به صورت دایرةالمعارف دیجیتالی تصمیم‌گیری شد.

مهمانان این نشست، نویسندگان، محققان و فعالان فرهنگی از شهرهای شوشتر، دزفول، ماهشهر، رامهرمز و هندیجان بودند که در زمینه حفظ و جمع‌آوری کلمات اصیل خوزی و تشویق به جمع آوری این گونه کلمات و آوانگاری به بحث تبادل نظر پرداختند.

یکی از موضوعاتی که در این نشست در مورد آن تصمیم‌گیری شد، آن بود که پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم، دایرةالمعارف دیجیتالی مشابه سرویس ترجمه گوگل برای گویش محلی ساخته و ارائه شود تا این میراث زبانی برای آیندگان نیز محفوظ بماند.

در این نشست مقرر شد یک دبیرخانه‌ در کاروانسرای افضل برای نشست‌های بعدی در اختیار این استادان قرار داده شود تا فعالیت‌های مرتبط با حفظ میراث زبانی خوزی، در این دفتر ادامه یابد.

همچنین در این نشست از فعالیت‌های مرحوم عباس‌نژاد فتحی که طی سالیان طولانی در زمینه حفظ فرهنگ و زبان محلی خوزی فعالیت کرده است نیز قدردانی شد.

مجموعه تاریخی‌فرهنگی کاروان‌سرای افضل در شهر شوشتر استان خوزستان واقع شده است و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد.

این کاروان‌سرا که در سال 1381 ثبت ملی شده است، با مدیریت صندوق توسعه و احیا و مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی، احیا شده است و در سال‌های اخیر به عنوان نمایشگاه دائمی صنایع دستی فعالیت می‌کند.

این کاروان‌سرا همچنین در ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ (۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳) در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072301451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha